PÅ FD: Bajens nya stora publikmål – ”Det är en lättnad”
Hammarby har tagit hem publikligan överlägset sedan den allsvenska comebacken 2015. Spaltmeter har skrivits om Bajens fans. Och det höga trycket håller i sig – med en ny speciell målsättning.
– Intresset håller i sig även om det logiskt inte är lika mycket hajp som första året. Det kanske största målet nu är att sätta en hög lägstanivå 18 000-20 000 åskådare, säger Hammarbys SLO Jakob Uddeholt till FotbollDirekt.se.
Den utsålda hemmapremiären mot Kalmar FF började med att direkt stryka under att Hammarbys publika kraft håller i sig. Senast fortsatte det med 20 500 åskådare och det trots ännu en svag publikdragare som Gif Sundsvall.
Här näst väntar nykomlingen AFC United i helgen och Bajen närmar sig nu igen snabbt 20 000 sålda.
Hammarby som bara vid ett par tillfällen sedan den allsvenska återkomsten varit nere under 20 000-strecket – är emellertid tvåa i publikligan med 25 614 i snitt bakom AIK med än så länge 29 565.
– Men det viktigaste och lite lättnad, det är att vi fortsätter att så konstant att ha så höga publiksiffror. En stor del av vårt arbete går nu ut på att säkra en hög lägstanivå, vilket vi tror att vi har gjort med 18 000-20 000 åskådare. Det är lika mycket värt som enstaka rekordsäsonger, att vi visar att vi behåller vår publik även om vi inte är på topp sportsligt, säger SLO Jakob Uddeholt till FD.
– Så det är klart att om man ser till att vi inte riktigt gjort toppresultat så här långt i år så kommer vår publik ändå och visar vilken trygg baspublik vi har – och vilket drivet publikarbete vi gör – och ska fortsätta att göra.
– Sedan är det klart att hajpen som jag sade och nyhetens behag inte är lika stort som året då vi gick upp och en ny arena och allt. Men det här som det ser ut nu är lika mycket värt. Våra fans visar verkligen att den höga nivå vi har etablerat kommer att hålla i sig.
Och nu pågår jämte den rullande säsongen ett strategiskt arbete för framtiden för att behålla den virvel som sattes i gång i samband med den allsvenska comebacken i början av april för lite drygt två år sedan och då 30 278 åskådare mot Häcken.
Hur ska marknad jobba mot publiken och hur ska Bajens evenemang få än större omfattning?
– Vi jobbar med utvecklingsbitar just nu så jag kan inte gå in på detaljer men vi ska göra ännu mer i framtiden än hittills, hitta nya ingångar mot våra fans. Arbetet pågår som sagt och kommer att formaliseras framöver så därför kan jag i dag inte riktigt gå in på detaljer.
MISSA INTE – MER OM HAMMARBY
– Hammarby-stressen – kontraktet går ut om 60 dagar