Publikkampanjen en succé – Bajen på väg mot magisk 100 000-gräns
Det började med en galen uppmaning: “Bygg ett etage 3 på Tele2 Arena”. Startskottet för en publikkampanj som är på väg att bli en succé. Hammarby har snart sålt över 100 000 biljetter till sina fyra första hemmamatcher, efter Bajenlands kampanj #etage3.
Finns det behov av ett tredje etage på Tele2 Arena? Frågan väcktes nyligen av Hammarbys supportrar via informationssidan Bajenland.
Var det på skämt eller allvar? Det visade sig vara en teaser inför en kampanj med målet att sälja ut Hammarbys fyra första hemmamatcher.
Kampanjen har blivit en succé – Bajenland får kontinuerlig information av Hammarby fotboll kring biljettförsäljningen. Och den senaste siffran, från måndag förmiddag, är sammanlagt 95 252 sålda biljetter till matcherna mot Häcken, Djurgården, Åtvidaberg och Gif Sundsvall.
– Vi började med att lägga ut en liten teaser med uppmaningen om att bygga ett etage 3, och det var bara för att skapa uppmärksamhet. Och det lyckades verkligen, det blev twitterstorm direkt. Det var många som reagerade och tyckte att “är det inte lite hybris nu?” Dagen efter så släppte vi den riktiga kampanjen, säger en representant för Bajenland till FotbollDirekt.se.
– Det där med att bygga ett etage 3, det var mycket ironi och humor. Vi förstår ju också att det inte kommer hända. Men det var också lite allvar, att fyller vi arenan de fyra första hemmamatcherna, då blir det någon slags realitet, “fan behöver vi ett tredje etage?”. Redan nu vet vi att mot Häcken och Djurgården…det är väldigt många bajare som inte får gå på matcherna. Det finns helt enkelt inte biljetter till alla.
Målsättningen är alltså sammanlagt 115 000 till de fyra första matcherna, där Hammarby inte gett Bajenland specifik info för varje enskild match.
Men man vet att de två första matcherna mot Häcken och Djurgården är slutsålda, vilket gör att försäljningen till matcherna Åtvid och Sundsvall tillsammans är uppe i närmare 40 000 sålda biljetter. Inräknat även den femte hemmamatchen, mot Halmstad, så är man uppe i 115 000.
– De andra två, det är runt 20 000 sålda till de två matcherna, det kan man ju räkna på… och på alla hem matcherna… vi har alltså sålt mer till vår femte match mot HBK än vad Djurgården har gjort till sin hemmapremiär, det är helt fantastiskt.
Att målet är satt på 115 000 när Tele2 Arena tar in drygt 30 000 beror på att man får räkna bort en del platser, till exempel mot Djurgården kommer maxkapacitet vara drygt 28 000.
Det finns också ett delmål med kampanjen – att nå upp i fler sålda biljetter än Örgryte IS gjorde 1959. På elva hemmamatcher det året så nådde Öis upp i hela 25 490 i hemmasnitt, ett rekord som står sig än i dag. Utslaget över de fyra första matcherna ska Hammarby ha ett bättre snitt – 102 113 är delmålet.
Om ni når målet, fortsätter kampanjen på något sätt då?
– Det roliga är att kampanjen kan leva vidare… vi skulle kunna gå vidare till alla matcher fullsatta hela säsongen, att ändra kampanjnamnet till “sälja ut allsvenskan”. Vi visste att Häcken och Djurgården skulle bli slutsålda. Sedan är ÅFF och Sundsvall väldigt oattraktiva lag publikmässigt.
– Och vi vet ju att vi har lag kvar sedan där det kommer bli slutsålt, mot AIK, IFK Göteborg och Malmö så kommer det bli slutsålt. Potentiellt sett ser det faktiskt ut som att vi kan sälja ut åtta hemmamatcher. Det känns verkligen som att Hammarby är tillbaka där vi hör hemma.
Faksimil från Bajenlands Facebook-sida:
MISSA INTE! – MER OM HAMMARBY
– Allt om Hammarby – Gå till FotbollDirekts Hammarby-sida
– Hammarby scoutar i Senegal – följer U20-mästerskap
– Hammarby bryter med anfallaren – går skilda vägar
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: