PÅ FD: Bajens reaktion på utklassningen av Djurgården och AIK i biljettrace
Hammarbys säsongskortförsäljning är nästan lika hög som AIK:s och Djurgårdens tillsammans. Men Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson menar att man inte kommer använda det i marknadsföringssyfte.
– Nej, officiellt från klubbens håll så har vi inget intresse av att använda det i vår kommunikation, säger han till FotbollDirekt.se.
AIK har sålt 8 039 säsongskort hittills och Djurgården har sålt 7350. Totalt alltså 15 389 stycken vilket bara är 606 fler än vad Hammarby (14 783) har sålt.
– Det är lite överväldigande sådär, vi visste att det fanns ett stort intresse men det har ändå överträffat förväntningar, säger Markus Nilsson.
– Vi försöker att inte jämföra oss så mycket men det är klart att när du lägger upp det på det sättet är det ju lätt att konstatera att intresset för Hammarby och framför allt att gå på våra matcher håller i sig. Intresset för Hammarby har aldrig varit större än vad det är nu. Det har pratats mycket om att det varit en hajp för Tele2 arena och att vi gick upp i allsvenskan, men det börjar kännas mer som att det här kommer hålla i sig. Det är ett bestående intresse som kommer finnas kvar över tid.
Hur ser du på att ni sålt så många biljetter?
– Vi jobbar enligt en strategi att vi långsiktigt vill behålla publiken och det har gett bra utfall. Vi har inte sålt 15 000 genom att rea ut biljetter, utan det är folk som verkligen vill ha säsongskort och som betalar fullpris. Ska man kunna se alla matcher på en vettig plats så gäller det ha säsongskort, förra året hade vi fyra eller fem helt slutsålda matcher varav tre stycken var de absolut hetaste matcherna. Folk börjar inse att ”vill jag gå på stora matcherna så måste jag ha säsongskort”.
Nästan lika många som AIK och Djurgården tillsammans är ändå en anmärkningsvärd siffra, eller?
– Jag hör vad du säger. Men jag vet inte vad det säger om Djurgården och AIK, kanske är de inte ens intresserade av att sälja fler säsongskort, jag vet inte. Vi har satt ett tak (16 000) som är rimligt utifrån att också få ny publik.
Kommer ni att använda det i marknadsföringssyfte?
– Nej, officiellt från klubbens håll så har vi inget intresse av att använda det i vår kommunikation. Men vi jobbar nära våra organiserade uspportergupper och de driver mer kommunikationen åt det hållet du är inne på, vilket skapar en bra mix och det är en del av vår styrka. Vi behöver inte slå oss för bröstet och har inget självändamål att sälja så många säsongskort som möjligt. Det hade varit fel fokus.
Antal sålda årskort för 08-klubbarna 2015:
AIK: 12 247
Djurgården: 7 600
Hammarby: 13 600
Antal sålda årskort för 08-klubbarna hittills 2016:
AIK: 8 039
Djurgården: 7 350
Hammarby: 14 783
Den här artikeln handlar om: