PÅ FD: Nått 57 miljoner – AIK om succén: ”Bidrar till stolthet”

AIK lanserade evighetskortet – för 189 100 kronor har man ett årskort för livet ut. I förra veckan blev en första köpare klar, och nyheten fick stort genomslag i medier världen runt:
– Det har haft en reach på 57 miljoner läsare. Det är närmare 30 sajter eller mediahus som har plockat upp det, i Sverige och utomlands. Det är lite överraskande att det gick så bra med den internationella spridningen, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.

Är AIK:s lansering av ett evighetskort en av de mest lyckade PR-numren i svensk fotboll på senare år? När det i förra veckan stod klart att AIK-supportern Magnus Käck köpt evighetskort för 189 100 kronor så drogs det upp i de flesta svenska medier. Men även utomlands har uppmärksamheten varit stor.

Det har skrivits artiklar i större medier som Sportbible och Daily Mail, men även medier i mer avlägsna länder som Kina och Nya Zeeland. Lanseringen av ett ”årskort för livet ut” slog igenom brett även när det lanserades, men Magnus Käcks köp har nått ut till än fler:

– I samband med köpet så blev det snabbt väldigt mycket uppmärksamhet, och det var skitroligt. Vi har mätningar på räckvidden, och det här med evighetskortet har haft en reach på 57 miljoner läsare. Vi har en sammanställning på medier också och det är närmare 30 sajter eller mediahus som har plockat upp det, i Sverige och utomlands. Det är lite överraskande att det gick så bra med den internationella spridningen. Men det är jätteroligt, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.

– Sedan säljer inte det fler årskort för att det skrivs om det utomlands. Men det bidrar till en slags stolthet bland AIK:are. Och den stoltheten bidrar till energi och vilja att sprida ordet vidare och nå ut till fler om att köpa årskort. Så det finns en sådan effekt av det också. Det har blivit ett sätt att nå ut med ett sätt att kunna kommunicera generellt om årskortet. Det att vi sålt det, det har fått folk att förstå att årskortsförsäljningen är i gång.

LÄS OCKSÅ: BETALADE 189 000 TILL AIK: ”INGEN MINNS EN TVÅA”

Hur idén med ett evighetskort föddes? Fredrik Söderberg berättar om bakgrunden:

– Det finns några exempel på liknande upplägg utomlands, men det var inget vi utgick från eller hade koll på. Vi utgick snarare från vårt eget beteende som AIK:are. Vi har något som heter ständig medlem, och det här utgick från det. Man kan köpa ständigt medlemsskap AIK, det är en grej som har funnits väldigt länge. Det finns årskortsinnehavare som är medlemmar och det finns medlemmar som inte har årskort, så det var ett sätt att bygga vidare på det.

– Då kom det som en naturlig följd av ett strategiska arbete som vi påbörjade tidigare i år. Vi kom fram till ett gäng olika insikter. En av insikterna är att AIK är en konstant genom livet. Att AIK är en del av livet och att det alltid finns en plats på AIK:s läktare. Så det föddes fram naturligt där, utifrån det här med ständig medlem. Vi kom fram till att vi också måste manifestera det i någon form av handling och inte bara med vackra ord. Då var det ganska nära till idén med evighetskortet, en förlängning av det med ständig medlem.

När Magnus Käcks köp gick igenom så var han själv tydlig med att han ville nå ut till många, och det för AIK:s skull.

– Det känns inte som uppmärksamheten stör honom på något sätt (skratt). Nej men han är bra på det sättet, han har verkligen låtit sitt AIK-hjärta och sitt grundmurade supporterskap styra beslutet. Han har fått många frågor och frågorna har varit lite olika ställda, men han har svarat likartat på allihop: Att han med ett evighetskort manifesterar sin livslånga kärlek till AIK. Det är väldigt fint.

189 100 kronor är alltså vad Magnus Käck fått betala för en plats på AIK:s läktare livet ut. Beräknat per match så har han många säsonger kvar att betala, men den ekonomiska kalkylen med evighetskort är inget AIK lagt någon större vikt vid.

– Pris mer match har vi inte räknat ut. Däremot har vi gjort en grov överslagsräkning. Där vi kom fram till att utan prisindexering och inflation, så börjar han få tillbaka pengar efter 37,5 år. Det är då om han köper ett långsideskort på västra läktaren som är den dyraste sittplatssektionen.

Evighetskortet ger köparen möjlighet att byta plats på läktaren från match till match. Magnus Käck har dock valt att inte göra så.

– I grund och botten kan han göra det, men han har valt att behålla sin stol på västra som han hade redan tidigare. Det ska man komma ihåg, att det här är ingen jätteaffär för klubben. Man får in en engångssumma, men den stolen får man inte tillbaka sedan. Så det är inte så att vi suttit och räknat på vad det kan ge, att det här är ett sätt att dra in pengar till klubben. Utan det är en symbolhandling först och främst.

Skulle det droppa in 100 stycken till får man ändå tala om en betydande summa (runt 19 miljoner kronor)…

– Ja så är det, och börjar det komma till de nivåerna så får vi sätta oss ned och fundera kring hur vi ska göra, införa ett stopp kanske (skratt). Nej men det är ändå inte tanken med det här, vi har inte räknat med att sälja ett enda kort.

Det finns för närvarande inga nya köpare i pipeline, men ett antal intressenter finns där ute och funderar över ett köp, berättar Söderberg.

– Det är ganska många som visat intresse på så sätt att man är nyfiken på vad det innebär. Men beslutet som sådant är förstås stort. Så det har varken lett till någon ökning eller minskning, utan det är en ganska strid ström intressenter. Däremot har uppmärksamheten gjort att fler köpt vanliga årskort.

– Så fort vi kommunicerar något överhuvudtaget kring årskorten så får det en effekt, större eller mindre. Det här har vi sett en väldigt bra effekt på. Vi har sålt över 5 600 årskort redan innan jul, och vårt mål är att 12 000 årskort sålda till premiären. Sedan har vi en långsiktig målsättning på 17 000.

En idé med kampanjen som fått namnet ”Med dig vill jag leva” var att den skulle rulla längre tid än kampanjer vanligtvis gör. Lanseringen av evighetskortet var egentligen bara en del av den större kampanjen, säger Fredrik Söderberg.

– Direkt efter nyår kommer vi sätta igång med arbetet med vår kampanjgrupp Försäsongselvan som kommer ta kampanjen till nästa steg. Hittills har vi jobbat väldigt mycket med PR och kommunikation i egna kanaler, men de tre sista månaderna innan allsvenska premiären så kommer kampanjen rulla bredare.

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: