AIK:s nya strategi – minskar kapaciteten rejält
AIK stänger det övre etaget på Friends Arena till nästa säsong. Det gör man för att öka säsongskortsförsäljningen och höja lägstanivån på publiksiffrorna. En princip som AIK kommer stå fast vid även i derbyn.
Efter ett år där AIK tappade 4 695 personer i snitt från 2018-års SM-guld vinnande säsong har nu Gnaget tagit ett beslut att stänga det tredje etaget på Friends Arena för att höja lägstanivån i publiksiffrorna till nästa säsong.
– Vi har en fantastisk publik och överlag är AIK Fotbolls publiksiffror goda sett ur ett nationellt perspektiv, men med ett undantag. Vi har för stora glapp mellan vår högsta respektive lägsta nivå, säger Fredrik Söderberg, Biljett- och marknadschef på AIK Fotboll.
Gnaget säger i ett pressmeddelande att strategin i att höja lägstanivån inte enbart innebär en stängning av det tredje etaget utan den besökande publiken kommer även att märka att de läktarsektioner som är öppna kommer att tajtas till. Det blir således en ökad AIK-profilering och förbättrade tygavskärmningar.
– Det viktiga är att vi står fast vid den här principen. Det är ett lätt beslut att ta i en match mitt i sommaren mot ett motstånd som inte hör till de mest publikdragande. Men en princip är inte värd någonting innan den testas. Därför är det viktigt att den här principen gäller under Stockholmsderbyn eller ett eventuellt gruppspel i Europa i framtiden. Det är först då vi verkligen kan se effekten av beslutet, avslutar Fredrik Söderberg.
Det återstår att se hur det här beskedet kommer tas emot av AIK-supportrar.
Den här artikeln handlar om: