Varför är onlinecasinon så vanliga sponsorer för fotbollslag?
Fotboll är ett av de populäraste sätten att ha kul på i det verkliga livet och ses som världens allra största och populäraste sport. Vad får du när du länkar ett onlinecasino med fotboll? Svaret är ett sponsorskap – och det är därför onlinecasinon blivit en stor del av fotbollen.
De bästa fotbollsspelarna lockar sponsorer
Fotbollen är inte vad den var för tjugo eller trettio år sedan. Stora fotbollsspelare är numera kändisar och fungerar som magneter för otroligt lönsamma sponsorskap. Med detta i åtanke är det inte längre ovanligt att stjärnspelare tjänar stora pengar tack vare sitt kändisskap. En av dessa stjärnor att gå med i klubben av fotbollsspelare som ingått samarbete med ett onlinecasino är svenske Zlatan Ibrahimovic. Zlatan har spelat i toppklubbar i många olika länder, som England, USA och numera i italienska AC Milan.
Precis efter att Zlatan skrivit på för MLS-klubben LA Galaxy bekräftades även ett annat påskrivet kontrakt. Han startade nämligen ett samarbete med svenska bettingsajten Bethard. Enligt sajten Breakit innebär denna påskrift att Zlatan tjänar mellan 80 och 100 miljoner kronor på denna påskrift.
Stora onlinecasinon sponsrar populära fotbollsklubbar
Föreställ dig att du kämpar för miljonen i frågesporten ”Vem vill bli miljonär” och den sista frågan som står mellan dig om miljonen är – ”Nämn fem av de största sponsorskapen mellan onlinecasinon och fotbollsklubbar”.
Ärligt talat är det inte en enkel fråga, så vi ska försöka hjälpa dig. Det första av fem kanske inte riktigt är lite stort som de övriga, men det är ändå betydelsefullt med tanke på att det var första gången någonsin ett onlinecasino förekom på en matchtröja i engelska Premier League. Fotbollslaget det handlade om var Fulham och casinot var Betfair.
Den andra klubben på listan är Everton, även de från engelska Premier League, som skrev på ett femårsavtal värt 750 miljoner kronor med casinooperatören SportPesa.
Den österrikiska sportbettingsajten och onlinecasinot bwin kommer trea på vår lista efter att ha skrivit två gigantiska affärer på samma dag i april 2006. Den första affären var värt cirka 125 miljoner kronor per år med AC Milan medan den andra affären var med Manchester United och där betalade man runt 250 miljoner kronor per år.
Listan skulle inte vara komplett utan att skriva med Spor Toto, ett turkiskt statsägt bettingbolag som fungerade som Süper Ligs titelsponsor från 2010 till 2020. Det kontraktet kostar dem cirka 250 miljoner kronor om året.
Välkomnar 2022 års fotbolls-VM
Det skulle vara nästintill omöjligt att diskutera onlinecasinooperatörer och de största sponsorskapen inom fotbollen utan att säga några ord om ett av världens största idrottsevent, nämligen fotbolls-VM. Det återstår drygt två år till fotbolls-VM 2022 startar, så vi tar en titt på några intressanta fakta relaterade till detta spektakel.
VM hålls var fjärde år och är en internationell turnering där de bästa manliga landslagen gör upp om att vinna VM-pokalen, som tidigare kallades Jules Rimet-trofén.
VM är en magnet för sponsorer och det är bara en tidsfråga innan onlinecasinon går in som sponsorer. Enligt Forbes artikel från 2010 var VM det tredje mest värdefulla idrottseventet, strax efter Super Bowl och sommar-OS. Dessa tre evenemang är rankade efter lönsamhet per dag av tävlande, vilket är varför 2006 års VM i Sydafrika räknade med att dra in runt 7 miljarder kronor i sponsorpengar.
Den senare finansiella rapporten från FIFA visade dock att VM 2006 drog in runt 20 miljarder kronor i marknadsföringsintäkter och ytterligare 7 miljarder från sponsorer. Rekordet slogs dock under VM som arrangerades i Brasilien 2014, som genererade 48 miljarder kronor jämför med de 22 miljarder som evenemanget kostade.
Med tanke på allt vi har skrivit om är det kanske inte så konstigt varför onlinecasinon har så stort intresse av att skriva stora sponsoravtal med fotbollsklubbar.