Ökat med 16 procent – “Det betyder jättemycket”
BK Häcken anklagas ofta för att ha för lite publik på sina hemmamatcher. Nu ser man en positiv trend. – Många olika aktiviteter och hårt jobb har resulterat i att fler går på matcherna, säger marknadschef Elin Öst Sandström.
Hisingslaget har för vana att vara med i toppen av tabellen. Trots det har man haft svårt att locka publik till matcherna. I år har det dock blivit ändring på detta.
Från ett publiksnitt på 2 996 under fjolåret till ett snitt på 3 461 i år har de gulsvarta läktarna fyllts med 16 procent fler åskådare.
Framgångsreceptet stavas ökade resurser: “Under denna säsong har vi sett en stabil ökning av besökare på våra läktare på Bravida Arena. I år har vi lagt ännu mer resurser och fokus på att få publiken att komma och se våra matcher”, skriver klubben på sin egna hemsida.
– Det handlar om allt ifrån att vara ute i skolor och hos fotbollsföreningar till att försöka få alla våra ungdomsspelare att gå mer på matcherna, säger Sandström.
Sista hemmamatchen mot IFK Norrköping blev en lyckoträff som bidrog till den fina totalsiffran:
– Det betyder jättemycket, hade den matchen inte betytt någonting så hade vi inte haft den siffran. Så det är klart att IFK Norrköping har en del i det, förklarar Sandström.
På frågan om hur klubben ska kunna bibehålla den fina utvecklingen svarar marknadschefen följande:
– Redan nu är arbetet igång för säsongen 2019, vi utvärderar vad som varit bra under året och vad vi kan utveckla för att få ytterligare effekt. Vi ska fortsätta med de aktiviteter som under året gett resultat, men kanske utveckla och anpassa för att få ut ytterligare effekt. Sedan ska vi såklart också kika på nya möjligheter och hitta olika vinklar och nya idéer.
Den här artikeln handlar om: