EKONOMI: Sponsorjätten vill fortsätta att göra allsvenska storaffärer
Modellen är den att Sportfive helst tar över marknadsarbetet eller jobbar vid sidan av säljavdelningen i respektive klubb. Med flera föreningar är affärsidén den att större bolag och större pengar ska bli möjliga.
Kommer inte längre regionalt
– Vi har resonerat så att utifrån vårt regionala perspektiv så kommer vi inte så mycket längre. Därför måste vi bli bättre på att servera ett mervärde till våra kunder men även hitta nya konsumenter, kanske till och med utanför regionen, säger Helsingborgs ordförande Claes Ohlsson till Fotbollskanalen.
Internationellt är Sportfive etablerat i flera länder. I Tyskland har företaget haft framgång och jobbar i dag tätt med 15 föreningar. I Sverige har det varit trögare. Företaget vill helt enkelt bli ansvarigt för marknadsarbetet och det sker via så långa avtal som tio år.
Ytterst ansvarig för verksamheten i Sverige är Fredrik Hellqvist, tidigare journalist och senast vd vid Nordea Masters i golf. Vad han och Sportfive betonar är företagets erfarenhet och stora nätverk, både nationellt men även internationellt.
En större marknad
Sportfive får via ett avtal med klubben tillgång till de kommersiella rättigheterna och kan därmed erbjuda dem på en större marknad. Ju flera klubbar ju mer intressant för stora företag, är affärsidén. Men det gäller att Sportfive verkligen utvecklar säljverksamheten och når de nivåer som parterna har enats om. Sker inte det då blir det inga pengar varken till Sportfive eller klubben.
– Vi tror på potentialen som finns i Sverige och vi vill etablera oss på den svenska marknaden. På andra marknader har vi spelat en viktig roll i utvecklingen av de kommersiella intäkterna. I Tyskland har vi varit verksamma i 25 år och är heltäckande marknadsföringspartners för 15 olika klubbar, skrev företagets vice presidenten Nicolas Gaede till Fotbollskanalen.se i december.
I Sverige har klubbarna uppvaktats i ett år, men många har avvaktat. Att AIK blev först har sin förklaring i att klubben är hyresgäst på Friends där moderbolaget Lagardére sköter driften.
Den här artikeln handlar om: