PÅ FD: Finansexperten om derbyrekordet: “Hammarby har skapat hajpen”
Cupderbyt mellan AIK och Hammarby på Friends Arena i början av mars är på väg mot rekordhöjder. Dan Persson på idrottens Affärer är inte förvånad över intresset.
– Det är någonstans Hammarby som har skapat den här hajpen, de har gjort att det är trendigt att gå på fotboll, säger han till FotbollDirekt.se.
Allsvenskan 2015 ser på förhand ut att bli den hetaste på länge publikmässigt. Cupderbyt på Friends Arena är på väg mot rekordsiffror, och årskortsförsäljningen är på väg mot nya höjder för många klubbar.
Dan Persson på Idrottens Affärer är inte förvånad över det stora intresset, men menar också att antalet sålda årskort inte är det viktigaste rent ekonomiskt för klubbarna. Idag berättade han för FotbollDirekt över hur han ser på haussen kring inte minst Stockholmslagen.
Stockholmsklubbarna är på väg mot rekordsiffror i antalet sålda årskort, och cupderbyt på Friends Arena håller en månad i förväg på att sälja slut, vad är din reaktion på det?
– Det är inte förvånande. Det är kul med mycket publik, och det är fantastiskt jobbat av båda klubbarna att skapa ett sådant intresse för en i sammanhanget rätt ointressant match. Hammarby hade ju fantastiska siffror redan förra året, och det är någonstans Hammarby som skapat den här hajpen, de har gjort att det är trendigt att gå på fotboll. Vad gäller årskort är det dock lite mer tveksamt, det innebär inte mer pengar när det ju ofta är väldigt rabatterade priser, och det är intäkterna som ska räknas. Klubbarna vill gärna gå ut med hur många årskort man har sålt, men det är ingen som outar sina intäkter för årskortsförsäljningen.
Hur påverkar det egentligen klubbarnas ekonomi att sälja många årskort?
– Tittar du på AIK i fjol så ökade man mängden sålda årskort, men man tappade i slutändan mycket publik och matchdagsintäkter. Säsongskortshaussen gav sportsliga fördelar men ekonomiska nackdelar. Många av AIK:s årskortbiljetter var ordentligt rabatterade, vilket gjorde att man fick en nedgång på lösbiljetter när det på vissa platser redan efter fem-sex matcher lönar sig att köpa årskort. De arenastolarna genererar inte tillräckligt mycket helt enkelt.
Kan du ändå se att haussen som antalet sålda årskort ger kan gynna klubbarna?
– Riktigt så enkelt är det inte. Det är klart att alltid det är bra att haussa försäljningen och visa att det är många som vill gå på matcherna, men gör man det genom stora rabatter är det inte bra ekonomiskt sett. Lyckas man få en liknande hausse till rätt priser är det jättebra.
– Hela problematiken är att man behöver en ofantligt mycket större kundmassa, man behöver komma åt sällanbesökarna, och det har vi inga verktyg för just nu. Man kan ta större betalt från de som går mer sällan, kanske tre-fyra gånger per år, men inte från de som går hela tiden. Det gäller att få en större publikbas, även om det kanske handlar om samma mängd sålda stolar, fortsätter han.
Den här artikeln handlar om: