PÅ FD: 300 “odödliga” Bajen-fans i solen – hypen fortsätter
SALOU. Hammarby hade antagligen överlägset mest “publikrubriker” på sitt namn under den förra säsongen i jakten på det publikrekord som man tillslut också slog. Säsongskortsförsäljningen inför allsvenskan 2016 går lysande och nu skjuter intresset i väg mitt i vintern nere i Salou och hundratals fans visade redan nu sin närvaro.
Till lägret i Salou strax utanför Barcelona ordnade Hammarby en paket-resa för sina fans, det var ca 150 stycken som nappade på det och dessa fanns på plats under lägrets första match mot Östersund.
I tillägg till det så gjorde ungefär lika många supportrar resan ner på egen hand och det gav en rejäl inramning på en annars ganska öde träningsanläggning.
Det är allmänt känt att att just publiken på många sätt, kanske framför allt ekonomiskt, har en stor del i att Hammarby kan göra den satsning man just nu är inne i. Det stora följet matchar ingen annan klubb och där är Hammarby överlägset. Vad beror detta intresse och den stora ökningen på?
På plats i Salou har jag pratat med Kent Granqvist och John Holmström, två i Bajen-kretsar välkända ansikten och röster.
John,en del av 08-fotboll och Kent, rösten som hörs allra oftast i barabajen.se oavsett om det är web-radio eller tv-intervjuer i samma kanal. De fick svara på några frågor i ämnet.
Kan ni sätta ord på hur mycket folk offrar för att följa Bajen?
Kent: “Det finns de som offrar allt. Semesterdagarna går åt till bortaresor och till sådant går det ju åt pengar också. Men variationen är ju givetvis total. Det finns de som lägger sina semestertrippar så att de ska falla samman med Bajens bortaresor och de som bara “passar på” när de råkar sammanfalla.”
John: “Jag instämmer till hundra procent i allt Kent säger.”
Hur kommer det sig att så många supportar åker till Barcelona i januari, februari för att följa laget här?
Kent: “Just nu är det nog framförallt en framtidstro, innan har det mer varit ett framtidshopp. Stödet har alltid varit stort och nu känner man att i supporterleden att det sportsliga är på väg mot någonting bra. Sedan har Bajen en “själ” som verkar överleva i motgång, kanske till och med får kraft där, och som är svår att definiera. Men som är en oerhört viktig del av klubben.”
John: “Det här är inget nytt fenomen, det har varit supportrar på de allra flesta träningsläger laget åker på, men det här är visserligen flest till antalet. Folk är galna! Nanne har ju sagt att han inte förstår fenomenet Bajen, det är det nog ingen som gör.. Folk är nyfikna och intresserade, det är så många som verkligen brinner för klubben”.
Om vi backar bandet till övergången från Söderstadion till Tele2 Arena, eller Nya Söderstadion som många bajare säger, kan ni förklara vad det är som har hänt?
Kent: “Det är klart att det är skillnad, det fanns något speciellt på Söderstadion, framför allt kanske närheten som inte går att återskapa. Det har vuxit,det är inte samma känsla, den är inte dålig men annorlunda”.
John: “Ja, herregud, det tar tid att känna sig hemma. Men övergången har ju gått fantastiskt bra och att vi nu har ett sådant publiksnitt är ju fantastiskt. Den nya arenan har sina fördelar, framför allt att det finns fler bra platser som tilltalar folk. Så enkelt är det. Visst är det en del folk på matcherna som går dit av nyfikenhet,att det är en happening. Men så är det överallt”.
På Söderstadion sålde man, säga 8 000 tusen säsongskort och alla tyckte att det vara fantastiskt. Nu sätter klubben ett tak på 16 000 årskort, såg ni det komma?
John: “Det gick så snabbt, jag trodde inte att det var möjligt”.
Kent: “Ja, faktiskt! Det fanns folk som gjorde beräkningar om hur utvecklingen av publiksiffrorna skulle se ut. Visst har de gått väldigt snabbt men begränsningen för Hammarby låg i Söderstadion, inget annat.”
Beror den snabba utvecklingen på de två sportsligt framgångsrika åren?
Kent: “Det är klart att en viss del är det, men förhoppningsvis stannar dessa och vi bygger en större skara motgångssupportrar. Det är ju vad som krävs för att hålla på Hammarby, att inte svika i motgång”.
Hur stor del i framgången publikt har ledningen, det vill säga att det faktiskt är lugn och ro hos de som styr klubben?
Kent: “Jag tror att en jätteviktig del i det hela är att man har samarbetat en hel del med supportrarna i olika frågar,det har stärkt banden ännu mer. Jag tror att det är en jätteviktig del”.
John: “Känslan är att vi den bästa ledningen på väldigt, väldigt länge.Det betyder jättemycket. Vi har ju en historia där det inte alltid varit så stabilt”.
Hammarbys VD, Henrik Kindlund har ju sagt, halvt på allvar och halvt seriöst att nästa mål är att sälja slut varje match, är det möjligt redan 2016?
John: “Det kan gå sett över tid,men 2016 känns tidigt”.
Kent: “Det känns aningen tidigt att det ska ske redan i år, men det är ju ett intressant mål att jobba mot”!
Kent: “Samtidigt ska man inte glömma att en dipp alltid ligger nära till hands,kraven förändras och höjs,nu skulle ju plötsligt 15000 i snitt kännas som ett gigantiskt misslyckande. Bara för att det går bra nu ska man inte automatiskt tro att det alltid kommer att göra det”.
Går det att förklara det här på ett begripligt sätt?
John: “Det tog emot, men till slut fick man inse att Söderstadion hade gjort sitt, det gick inte att bygga om den och den var sliten och som sagt begränsad. Snacket om ny arena fanns ju långt, långt innan det hände. Man fick inse att det var enda chansen att klubben skulle kunna växa”.
Fansen är en väldigt stor del av Hammarbys ekonomi, tror ni nu med den ökning som är till antalet att också pressen ökar på både laget och ledningen. Mer folk-mer pengar, folk vill se resultat?
John: “Jag tror inte att den kommer att öka, den är alltid hård. Visst antalet är fler,men det blir ingen skillnad där tror jag. Jag hoppas inte det i alla fall”.
Kent: “Kraven finns alltid där så det blir ingen ändring tror jag. Däremot kanske det kan leda till att man i ledning jobbar för att bli bättre på övriga områden,på marknad och på att kunna skapa ekonomi via spelarförsäljningar exempelvis”.
Var är Hammarby om fem år då när det gäller publiken om man simulerar att det sportsliga sakta men säkert blir bättre?
Kent: “Haha, ja ett snitt på över 30 000 blir det ju inte…haha, men att det fortsätter ligga mellan 25 000 och 30 000 är väl rimligt om det inte blir något extremt ras sportsligt”.
John: “Någonstans där ja,systemet med att årskortsinnehavare kan “låna ut” sitt kort när man inte kan gå kanske kan utvecklas. Jag ser ingen anledning till att det ska sjunka”.
Några andra tankar runt det här?
Kent: “Vi får väl se, men det är väl inte otänkbart att man ser över prisjusteringar, just nu är årskort ett rabatterat sätt om man ska se alla matcher. Om det här med ett övre tak för sålda årskort slår väl ut och det blir “jakt” på dessa,kan man tänka sig att det blir ändring på det”.
Kent: “Det är viktigt rent generellt i den här klubben, på den här nivån att priserna inte skenar iväg,man måste behålla folkligheten. Det får inte bli en klassfråga att titta på Hammarby. Jag tror dock inte att det kommer att hända”.
John: “Nej inget England tack, det vore katastrof”.
Sammanfatta lite kort er egen tes, era egna tankar om allt det här?
John: “Man får ju titta historiskt, publiksiffrorna går upp och ner det är klart att det kan komma någon dipp här och där. Klubben är för tillfället stabil på alla plan och bara man fortsätter jobba på samma sätt känns det som att fjolåret kan bli nivån vi håller framöver”.
Kent: “Det handlar lite om att man måste se till att jämna ut svackor som kommer. Man ska vara förberedda på motgång men snabba att agera så att det inte blir för långvarigt och allvarligt, man får inte slappna av.”
Den här artikeln handlar om: