AIK:s gest – tonar ut sponsorn på tröjan: “Neil Young hade fel”

När AIK mötte Elfsborg senast så var den välkända Åbrologgan på AIK-tröjan blekare än vanligt. Urtvättade tröjor? Icke. Nu förklarar Gnaget.

I våras framkom att AIK efter säsongen 2017 bryter med mångåriga huvudsponsor Åbro. Ett 23-årigt samarbete avslutas.

Och det sker med ett utdraget avsked. När AIK mötte Elfsborg senast innan uppehållet så kunde skarpsynta åskådare notera att Åbro-loggan på AIK:s tröjor var något blekare än vanligt. Det var ingen tillfällighet. Nu förklarar AIK i ett pressmeddelande.

“Åbro, som tidigare meddelat att 2017 blir sista året som huvudsponsor för AIK Fotboll, kommer under den allsvenska slutspurten att låta sin logotyp successivt bli allt mörkare för att slutligen bli ett med den svarta färgen och tryckas ton i ton på matchtröjorna”, skriver man i pressmeddelandet.

Det återstår fyra matcher för AIK och vi kan alltså förvänta oss en mer otydlig Åbro-logga för varje match. Åbros vd Henrik Dunge, som varit med sedan samarbetet inleddes 1994, tycker att

– Vi konstaterar att Neil Young hade fel som menade att “it’s better to burn out than to fade away”. Vi vänder på det och hyllar vårt 23-åriga samarbete med att vi smälter samman för alltid, säger Dunge i pressmeddelandet.

Det är oklart vad det blir för tröjsponsor nästa år, men klart är att det inte blir Åbro på AIK:s tröjor då. AIK:s vd Mikael Ahlerup hyllar det mångåriga samarbetet med bryggeriet.

– Många stora spelare och ledare har burit AIK Fotbolls matchtröja och tillsammans med supportrarna fyllt den svarta färgen med mening. Att Åbro nu blir en del av det arvet är en fin gest, säger Ahlerup i pressmeddelandet.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: