Allsvenskans supportrar ska hyllas – får nyinstiftat pris på gala
“Allsvenskans Stora Pris” får en ny kategori tillägnad supportrarna. Från och med nu kommer pris för Årets bortasektion delas ut.
– Att svensk fotboll kommit så pass långt att man lyfter värdet och vikten av bortasupportrars betydelse som en del av Allsvenskans Stora Pris är fantastiskt, säger SFSU:s ordförande Sofia Bohlin till Sef:s hemsida.
“Allsvenskans Stora Pris” delas ut sedan flera år tillbaka. De främsta prestationerna i årets allsvenska hyllas och prisas på galan, som i år går av stapeln den 7 november.
I år har också en ny priskategori tillkommit: Årets bortasektion. Priset kommer att röstas fram av de 16 allsvenska lagens supportrar, SLO:er och säkerhetsansvariga. Det meddelar Sef (Föreningen Svensk Elitfotboll) på sin hemsida.
“Priset till Årets bortasektion går till den förening som på bästa sätt tagit hand om motståndarlagets gäster, med fokus på service, säkerhet, mottagande och gästvänlighet”, skriver Sef på hemsidan.
Arbetet för bortaresande och bortasupportrar är prioriterat i Sef tillsammans med SFSU (Svenska Supporterunionen), och inför denna säsong tog SFSU fram ett dokument för att underlätta och förbättra för bortasupportrar i svensk fotboll.
– Det är med stor glädje och stolthet som jag ser på utvecklingen som skett från att vara en diskussionsfråga vid SFSU:s årsmöte till att bli ett pris, en utmärkelse att känna stor stolthet över. För SFSU är detta en självklar utveckling då fotbollen är så mycket mer än vad som sker på plan, fotbollen är också den kraftfulla rörelsen som engagerar och aktiverar miljoner människor utanför planen, säger SFSU:s ordförande Sofia Bohlin till hemsidan.
Från Sef:s sida så är det ingen tvekan om att supportrarna förtjänar en egen priskategori i Allsvenskans Stora Pris.
– Supporterskapet och stämningen som supportrarna skapar är en tydlig framgångsfaktor för svensk fotboll. Det är en självklarhet att få erbjuda dessa representanter möjligheten att prisa den förening som varit mest utmärkande kring service, säkerhet, mottagande och gästvänlighet, säger Kaveh Sarvari som är ansvarig för evenemangsutveckling hos Sef.
– Generellt är klubbarna långt fram i dessa frågor, inte minst sedan införandet av SLO-funktionen som varit en succé, både för våra supportrar och våra klubbar. Priset är ett ytterligare steg för att nå ännu större bortaföljen, ännu bättre stämning och att nå fler nöjda besökare på våra arenor.
Den här artikeln handlar om: