PÅ FD: Trots Bajens jättesatsning – når inte publikrekord
Hammarby gör sin ekonomiskt största satsning någonsin. Och man skräller direkt, serieledning efter fem omgångar. Publikt däremot ingen omedelbar rekordnivå – trots fortsatt höga siffror.
– Vi är mycket nöjda ändå men det är inte lätt med så många matcher. Det försvårar, inte bra, säger ordförande Rickard von Yxkull till FotbollDirekt.se.
Allt sedan förra sommaren så har Hammarby gjort affärer och som gör Bajen ensamt om att kunna jämföras med Malmö FF och AIK:s storsatsningar.
In i den elfte timmen jagades namn och till sist visades så väl Erkan Zengin som Nikola Djurdjic upp.
Två namn som fick både sportchef Jesper Jansson och Zengin att sticka ut hakor om topp-3. Detta för ett Hammarby som kretsat kring topp-10 sedan den allsvenska comebacken 2015.
Och som satsningen har bitit. Hammarby må ha försatt sig i viss ekonomisk press med den satsning som gjorts – lätt att föreställa sig den lättnad som i alla fall just nu råder. Stor succé och serieledning och då har inte ens det största namnet (Zengin) ens startat än så länge.
Däremot så har inte publiksiffrorna stuckit i väg. Till att börja med så når inte årskortsförsäljningen upp i förra årets 15 000. Totalsiffran nu är 14 600.
Men Hammarby som har dominerat publikligan totalt i flera år fortsätter förstås ändå att göra siffror på mycket hög nivå – om än inte ännu på rekordnivån från 2015 som då tog Bajen över 25 000 åskådare.
Året har än så länge resulterat i 30 200 i premiären mot Sirius men där på siffror på en väsentligt lägre nivå: 20 600 mot BP och i toppmötet mot Norrköping 21 300. Detta trots den enorma haussen.
I nuläget landar därmed Bajens publiksnitt på just över 24 000 (24 062).
Hammarby har vidare budgeterat för en fortsatt hög nivå – som allra minst i höjd med fjolårets 22 100. Frågan är vad nästa hemmamatch mot Gif Sundsvall kommer att ge där en del förmodligen bygger på hur Bajen klarat sig i bortaderbyt mot Djurgården.
Ja, ni förstår vilken motor fansen har varit för stockholmarnas ekonomi i många år nu. Bara ifjol hade Hammarby omkring 50 000 000 i bruttointäkter åskådare.
Ordförande Richard von Yxkull är nöjd med siffrorna och pekar på ett år som gör det svårjobbat på ett sätt som mästerskapsår spiller över på den allsvenska vardagen. Yxkull om ett tätt spelschema som förstör:
– Vi är mycket nöjda ändå men det är inte lätt med så många matcher. Det försvårar, inte bra. Men alldeles oavsett så vågar jag säga att vår dragningskraft inte försämrats, kommenterar Richard von Yxkull för FotbollDirekt.se.
– Intresset är uppenbart fortsatt stort och motsvarar än så länge våra förväntningar. Hur vårt budgeterade är? Ja, mellan 22 000-23 000 åskådare.
Frågan är hur det allsvenska publikklimatet ser ut i år?
FotbollDirekt har tidigare redogjort för hur i stort sett allsvenska storklubbar tappat i årskortsförsäljning och som exempelvis både Malmö FF och Djurgården har haft bitvis låga siffror, MFF bara 14 000 mot BP och Dif endast 13 000 mot just mästarna.
Det mest positiva publikexemplet så här långt är AIK som inte imponerat publikt senaste åren – AIK med två hemmamatcher över 30 000 och 19 600 senast mot IFK Göteborg. Stark start alltså för Gnaget.
Men Hammarby tror alltså på en fortsatt plats på publiktronen:
– Jag vill inte jämföra med andra klubbar men vårt attraktionsvärde har inte minskat. Det ser vi och det kommer vi att få se.
Vilka förändringar har ni som mest gjort i utvecklingsarbetet?
– Mest handlar det ju om norra kortsidan och hur ståplats nu finns upp även på sittplats. Vi upplever en ännu starkare atmosfär och får oerhört positiva reaktioner. Det kan bli aktuellt att ta bort stolar helt och hållet från denna sida under 2019. Tillsammans med det så har vi jobbar stenhårt med att förbättra service.
FOTNOT: Hammarby har bara under tre gånger 2016 haft under 20 000 åskådare, liksom lika många gånger under förra året. Allsvenska comebackåret 2015 var man bara under 20 000 en enda gång.
Den här artikeln handlar om: