Hur ska Stockholms småklubbar konkurrera med storklubbarna?
Hammarby, AIK och Djurgården. Eller för den delen Brommapojkarna, IK Frej och Syrianska. Det finns en hel del konkurrens för de lite mindre klubbarna i jakt på åskådare. Så hur kan de nå ut i bruset?
Karlbergs BK är ett av dessa lag som kampas om Stockholms supportrar. De profilerar sig som ”Din fotbollsklubb på Kungsholmen och i Vasastan” och spelar i år i Division 2 där de leder serien efter tio spelade matcher och tio vinster. Hemmamatcherna spelas på Stadshagens IP på just Kungsholmen och drar ett par hundra åskådare per match.
Vi kollade med Karlbergs evenemangsansvariga vad de som klubb gör för att locka folk.
– Mycket handlar om att skapa en nära och familjär upplevelse. Vi har ungefär 1000 ungdomsspelare i klubben och för det första vill man ju skapa band med dessa så att de ser upp till sina idoler och vill se dem spela. Sedan försöker vi att vårda relationerna med klubbens gamla spelare, bjuda in till events och få dessa att känna sig delaktiga även om de inte längre är kvar i klubben. I övrigt så vill vi sköta arrangemangen snyggt med ett välfyllt kafé, grill med hamburgare och en speaker som lever sig in i matchen.
Många klubbar använder sig av olika klubbflaggor och självdesignade banderoller för att öka synligheten runt matcherna och visa att man trots att de ligger en bit ner i seriesystemet. Är det något ni jobbar med?
– Ja, visst gör vi det. Vi ramar in arrangemangen med flaggor och banderoller från klubben själva och våra huvudsponsorer. Vi försöker färga vår arena i klubbens färger så gott det går och säljer även souvenirer som halsdukar och kepsar.
Har ni någon som aktivt jobbar med promotion via sociala medier?
– Vi är nog fyra, fem stycken som delar på ansvaret att promota klubben i sociala medier. Intervjuer före och efter match, liverapportering på Twitter och en egen fotograf på hemmamatcherna. Instagram och instastorys är också viktigt med tanke på hur dagens ungdomar konsumerar media. Dessutom har vi goda relationer med båda lokaltidningarna på Kungsholmen som löpande rapporterar om hur det går för oss.
Nu har ni 10 raka vinster i Division 2 och leder serien överlägset – kommer det ge effekt i form av mer publik? Är Stockholmspubliken medgångsfans?
– Det är självklart roligare när det går bra. Vi har gått från ett snitt på runt 100 åskådare till mellan 200-300 sista två åren. Nu när vi har en levande svit så är det inte direkt till vår nackdel. Alla klubbar, även på högre nivå, har nog till viss del en skara medgångssupportrar.
Till sist – om någon frågar varför man ska komma och se Karlberg spela, vad svarar du då?
– Närheten, passionen och glädjen är äkta. Spelarna spelar för att ta sig upp till högre divisioner. Allt är på riktigt och inte kommersiellt förstört. Kom dit så får ni se med egna ögon!