AIK:s supervecka – biljetter går som smör – “Vi jagar rekord”

Det här är en allt annat än normal AIK-vecka. Först Celtic, sedan Djurgården. Båda på Friends arena. På AIK:s kansli går maskinerna på högvarv och klubbens målsättning är att sätta flera rekord. 
– Vi ska försöka slå rekordet för ett enskilt derby mellan AIK och Djurgården samt noteringen från AIK-Barcelona, säger Fredrik Söderberg, biljett- och marknadschef i AIK, till FotbollDirekt.se. 

Det känns inte helt taget ur luften att kalla det här för en ödesvecka för AIK:s säsong 2019. 

På torsdagen spelas Europa League-retur i playoff mot Celtic. Där måste AIK vända ett 0-2-underläge för att ta sig vidare till gruppspel, annars tack och hej. 

Och redan på söndag är det dags för nästa stormatch när serieledande antagonisten Djurgården kommer på besök. 

Båda matcherna spelas på Friends arena. Och till båda matcherna säljs det biljetter som smör i solsken. Fredrik Söderberg är biljett- och marknadschef i AIK och han säger att målsättningen är att slå flera rekordförsäljningar. När FD fick tag på honom runt 16-tiden på tisdagen var drygt 27 000 biljetter sålda till Celtic och strax över 37 000 till derbyt. 

– Vi har öppnat upp den övre sektionen mot Celtic och nu kör vi bara på. Det är exakt 26 915 biljetter sålda till returen mot Celtic och i den här takten tror jag att vi landar på 33-34 000. Men vi har som målsättning att nå över 35 000 för att kunna slå noteringen (35 049) från när AIK mötte Barcelona i cupvinnarcupen 1997. Det vore makalöst kul att slå det, vilket är ambitionen, säger han till FotbollDirekt.se. 

– När det gäller Djurgården så har vi en ambition att nå 45-46 000 åskådare vilket skulle vara rekord för ett derby mot Dif. Nu har vi sålt 37 026 biljetter till den. Så vi jagar rekord den här veckan. Dessutom tror vi att vi kommer slå rekord för antalet sålda biljetter på så kort tid när man räknar ihop allt, då kan vi ha nått runt 80 000 åskådare på två matcher. 

Är det en fördel eller nackdel med två stormatcher samma vecka ur ett försäljningsperspektiv?

– Jag ser det mest som en fördel. Det är väldigt mycket drag kring AIK just nu och vi har haft en styrka i att derbyt sålt på så bra under en längre tid. Det gör att vi kan fokusera vår marknadsföring mer mot Celticmatchen. 

Till Celticmatchen var 2500 biljetter tilldelade bortafansen men skottarna har bara valt att utnyttja 1500 av dessa, medan Djurgårdens bortasektion i princip är fullsatt på söndag. 

– Djurgården har sålt bra. Bättre än de brukar och det har väl att göra med tabelläget. Både läktare 1 och 2 är slut på Dif-sidan och sen har vi hänvisat djurgårdare att köpa biljetter på den södra läktarens tredje etage. Där finns det lite biljetter kvar, säger han till FD.

AIK:s publikrekord genom tiderna sattes i fjol mot GIF Sundsvall när hela 50 128 åskådare dök upp.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: