Allsvenskan

EXKLUSIVT: Kan ge Bajen ny ekonomisk dimension

ANNONS

EXKLUSIVT: Anser att fler borde titta närmare på Hammarbys succé på damsidan. 

Så kan en ännu större satsning bli en ekonomisk motor för sådana som MFF, Djurgården och AIK – utan att ”stjäla” herrarnas resurser. 
Kan ge 30-40 miljoner extra.

Hammarby och BK Häcken går i bräschen för damfotbollen bland de mer etablerade föreningarna – något man nu ser frukten av. Ett tungt namn ser det nu som obegripligt varför det dröjt så länge som det har gjort och pekar nu på hur inte minst Hammarby kan nå en ny ekonomisk dimension.

– Det kan till och med vara så att det är den bästa vägen att växa på ett avgörande vis ekonomiskt. Kan generera 30-40 miljoner extra, säger finansexperten Dan Persson. 

BK Häcken och Hammarby slogs i fjol om SM-guldet långt in på hösten. Slutligen vann göteborgarna, medan Hammarby slutade trea. Inför helgens allsvenska premiär så är det många som anser dessa två åter slåss om Europa-platserna 2023.

Men till skillnad från övriga allsvenska klubbar, är både Häcken och Bajen stora aktörer inom damfotbollen numera. Sett till i fjol var det utöver dessa bara Djurgården, BP och AIK som var med i högstaserierna för både herr- och dam. AIK åkte senare ur.

I år har IFK Norrköping istället då tagit deras plats. Det är med andra ord alltså fem herrallsvenska klubbar som är på högsta nivå även på damsidan.

Och utöver det sportsliga så har Hammarby precis som i herrallsvenskan varit en stor kraft publikmässigt.
Med ett snitt på 2 391 krossade Bajen i publikligan 2022.
På två matcher som spelades på Tele2 Arena i fjol lyckades Hammarby locka nästan 17 000 åskådare. 7 877 mot Eskilstuna United och 8 978 mot Djurgården.
Tvåa var svenska mästarna FC Rosengård med 956 åskådare per match.

FotbollDirekt.se kan här i en ny intervju med sportanalytikern Dan Persson ge en ny spännande bild hur damfotbollen inte alls ska ses som en ekonomisk belastning - definitivt inte på sikt om klubben jobbar med en riktig strategi.

Persson ger här bilden vad inte minst Hammarby kan ha på gång med sin satsning - men han inleder med att generellt ge bilden av hur både ett framgångsrikt dam- och herrlag på sikt kan göra en förening så mycket starkare.

– Jag ser det på det sättet att över tid, då pratar vi om 5-10 år så är ett damlag för klubbarna ett sätt att dubbla intäktsdagarna per år för de stora klubbarna, säger han och fortsätter:

– Ska man vara riktigt elak så kan man konstatera att en allsvensk herrfotbollsspelare med omkring 100 000 kronor i månadslön…han tjänar bara pengar åt sin klubb 22,5 timme per år – det vill säga när han spelar hemmamatcher. Resten av året så kostar han bara. 

– Att då ha någonstans mellan 15-20 intäktsdagar per år är förödande när man spelar på Sveriges nivå. För Premier League har ju det inte någon inverkan egentligen, för de har ju merchandise som säljs i stora mängder sju dagar i veckan, men det har ju inte vi.

– Så en långsiktig satsning på damfotbollen ska ha målet att ha 40 procent av herrarnas publiksiffror men detta med en prisnivå som är 50 procent av herrarnas biljetter. Då har man dubblat mängden intäktsdagar. Samtidigt är ju damernas lön väsentligt lägre idag, och kommer så fortfarande sannolikt vara om sju år. Så då ska man kunna få det till en positiv effekt.

– För en klubb som Malmö och Norrköping som äger sin arena så har de ju inga särkostnader (hyror som tillkommer av arenan och så vidare) för matchdagarna. För klubbarna som hyr sin matcharena så är kostnaderna mycket lägre för damerna.

I en tidigare intervju med FD har Dan Persson förklarat att Hammarbys framgångsrecept till sin stora publik är att man har varit bäst på att skapa en folkfest kring sina matcher.

Persson förklarar här närmare hur det här har spillt över på Hammarbys dammatcher. 



– Det har inte så stor betydelse över om det är herr- eller damlaget på planen. Skapar man event istället för fotbollsmatcher…då blir det ointressant om det är snopp eller snippa på planen.

– Sedan har ju damerna i stor utsträckning en egen sponsormassa, det vill säga att en klubb då har tillgång till en annan typ av sponsorer och sponsorintäkter, som då kan bli i stort sett lika stor som för herrarna i intäkter. Tv-intäkterna blir ju inte lika stora så länge damfotbollen inte har lika stor publik som på herrarnas matcher.

– Det har ju varit väldigt höga publiksiffror, men där är snittpriserna per såld biljett försumbar. Det kan vara 20 000 av en arena från olika flicklag som är där och tittar och betalat 30 kronor per skalle.

Utefter det här…med Hammarbys kraftiga publiktillväxt och intäkter det skapar, samt att Hammarby nu tippas bli ett topplag inför årets damallsvenskan: Kan det här vara nästa dimension  för Bajen som klubb?

– Nu har vi sju lag som har över 200 miljoner i omsättning och för mellan 10-15 miljoner så ska du vara med och tävla om toppen i damallsvenskan. Det här handlar om en investering i framtida intäkter och även att bredda kundunderlaget. 

Dan Persson fortsätter:

– Om du har en växande publik som går för att se damfotboll, den publiken vill du ju sälja till herrfotboll och vice versa. Du ökar ju då bredden i CRM-systemet (Customer relationship management = kundvård för företag).

Så du menar då att herrfotbollen kan locka till sig en annan typ av publik…?

– Det är ju en annan publik på dammatcherna – det finns inga huliganer exempelvis, det är snällt på matcherna. Det är för stökigt att gå på herrfotboll för många, men som ändå vill gå på fotboll.

Vad betyder det här för Hammarby i synnerhet – men även för Häcken som länge varit ett topplag i damallsvenskan och spelat ute i Europa länge?

– Jag tror att man den här vägen kan öka sina intäkter och tjäna pengar. På riktigt.  Sedan är det en investering som krävs innan du har nått dit. Men den investeringen är väldigt liten. Sedan finns det inte så mycket mer klubbarna kan göra.

Han tar här upp Djurgården som exempel…

– Djurgården har ju ett eget kapital på omkring 200 miljoner kronor…en damspelare är fortfarande relativt billig, om de vill ha ett framgångsrikt damlag så kan de lösa det med en plånbok. Det handlar i grund och botten om ifall viljan finns eller ej. 

– Resurserna har dessa klubbar.

– Vill man då ha ett allsvenskt damlag från Djurgården som kan ha 4 000-5 000 åskådare per match, då ligger det på samma nivå som de lägsta lagen allsvenskan har i publik. Då kan man närma sig 200 kronor per biljett…då är du lönsam.

Så utöver sportslig framgång för herrlaget, menar du då att det här är nummer ett som storklubbarna bör satsa på för att bli en ekonomiskt mycket starkare i stort?

– Det kan till och med vara så att det är den bästa vägen att växa på ett avgörande vis ekonomiskt och kan ge intäkter på 30-40 miljoner extra. 

– Så att för mig är det här en no brainer. Jag fattar inte varför klubbarna inte gör det här.

Kan det här då ekonomiskt göra att Hammarby med alla förutsättningar kan bli den närmaste utmanaren till MFF över tid?

– Kan vi få upp damfotbollen till att klubbarna genererar 30-40 miljoner per år, så är det fantastiska framsteg.

– Men i stort så bör syftet att stärka föreningen. Dels i synergieffekter som föreligger, då man kan använda samma organisation – och dels få nya typer av sponsorer och sen över tid bygga ett publikintresse för att få fler intäktsdagar.

Så framförallt kan det här göra Hammarby till en ännu större dominant publikmässigt…?

– Ja!

BK Häcken är inte alls ett lika starkt publiklag varken på dam- eller herrfotbollen. Deras publiksnitt var trots det tredje störst i damallsvenskan 2022 – med ett publiksnitt på 960. 
Men däremot störst sportsligt tillsammans med FC Rosengård inom damfotbollen. 

Men Häcken kan inte alls göra samma resa som Bajen, anser Persson.
– Häcken är ett specialfall med tanke på deras lokalisering. Hisingen är inget bra område att bygga kommersiell tjänsteverksamhet rent affärsmässigt, det man då inte får säga högt är att det är för mycket utanförskapsområden.

– Sedan är Häcken det lag som är minst beroende av publikintäkter, eftersom att de har Gotha Cup. Då hade egentligen IFK Göteborg varit bättre med alla deras förutsättningar, för att maximera ett allsvenskt damlag och förening i stort.

Den här artikeln handlar om:
Fotboll PÅ TV
onsdag 24 juli
15:00 Argentina - Marocko OS
15:00 Uzbekistan - Spanien OS
17:00 Egypten - Dominikanska republiken OS
17:00 Guinea - Nya Zeeland OS
19:00 Japan - Paraguay OS
19:00 Irak - Ukraina OS
21:00 Mali - Israel OS
21:00 Frankrike - USA OS
torsdag 25 juli
17:00 Spanien - Japan OS damer
17:00 Kanada - Nya Zeeland OS damer
19:00 Nigeria - Brasilien OS damer
19:00 Tyskland - Australien OS damer
19:00 Djurgården - Progres Niedercorn UEFA Europa Conference League
21:00 Frankrike - Colombia OS damer
21:00 USA - Zambia OS damer
fredag 26 juli
19:00 SönderjyskE - Lyngby Superligaen
19:00 Horsens - Hilleröd Danmark Division 1
19:00 Kolding - Hvidovre Danmark Division 1
19:00 Hobro - Esbjerg Danmark Division 1
19:00 Köge - Odense Danmark Division 1
lördag 27 juli
13:00 Roskilde - B 93 Danmark Division 1
13:00 Utsikten - Sandviken Superettan
14:00 Fredericia - Vendsyssel Danmark Division 1
15:00 Norrköping - Kalmar Allsvenskan
15:00 Östersund - Varberg Superettan
15:00 Argentina - Irak OS
15:00 Dominikanska republiken - Spanien OS
15:00 Degerfors - Skövde AIK Superettan
16:00 Ipswich - Fortuna Düsseldorf Träningsmatch
17:00 Uzbekistan - Egypten OS
17:00 Ukraina - Marocko OS
17:30 Göteborg - Brommapojkarna Allsvenskan
17:30 Malmö - Sirius Allsvenskan
19:00 Nya Zeeland - USA OS
19:00 Israel - Paraguay OS
20:00 Halmstad - Värnamo Allsvenskan
21:00 Japan - Mali OS
21:00 Frankrike - Guinea OS
22:00 Chelsea - Celtic Träningsmatch
00:00 Manchester C - Milan Träningsmatch
söndag 28 juli
13:00 Sundsvall - Trelleborg Superettan
15:00 Brage - Örebro Superettan
15:00 Landskrona - Gefle Superettan
16:00 Motherwell - Partick Thistle Skotska Ligacupen
16:30 Elfsborg - Djurgården Allsvenskan
16:30 Häcken - Västerås Allsvenskan
16:30 Hammarby - Mjällby Allsvenskan
17:00 Nya Zeeland - Colombia OS damer
17:00 Brasilien - Japan OS damer
18:00 Köpenhamn - Århus Superligaen
19:00 Spanien - Nigeria OS damer
19:00 Australien - Zambia OS damer
21:00 USA - Tyskland OS damer
21:00 Frankrike - Kanada OS damer
måndag 29 juli
19:00 Helsingborg - Öster Superettan
19:00 Örgryte - Oddevold Superettan
19:00 AIK - Gais Allsvenskan
tisdag 30 juli
15:00 Spanien - Egypten OS
15:00 Dominikanska republiken - Uzbekistan OS
17:00 Marocko - Irak OS
17:00 Ukraina - Argentina OS
19:00 USA - Guinea OS
19:00 Nya Zeeland - Frankrike OS
20:45 Klaksvik - Malmö EUROPA: Champions League
21:00 Paraguay - Mali OS
21:00 Israel - Japan OS
01:00 Manchester C - Barcelona Träningsmatch
onsdag 31 juli
07:00 K-League Stars - Tottenham Träningsmatch
17:00 Japan - Nigeria OS damer
17:00 Brasilien - Spanien OS damer
19:00 Australien - USA OS damer
19:00 Zambia - Tyskland OS damer
19:00 Häcken - Dudelange UEFA Europa Conference League
21:00 Nya Zeeland - Frankrike OS damer
21:00 Colombia - Kanada OS damer
Allsvenskan
# LAG M V O F GA P
1 Malmö FF 16 12 2 2 29 38
2 Djurgårdens IF 15 10 1 4 15 31
3 Mjällby AIF 16 9 2 5 7 29
4 IF Elfsborg 16 8 1 7 8 25
5 Hammarby IF 15 8 1 6 7 25
SE FULLSTÄNDIG TABELL
6 Gais 15 8 1 6 -1 25
7 BK Häcken 16 7 3 6 1 24
8 AIK 15 6 2 7 -6 20
9 IK Sirius 15 5 3 7 -1 18
10 IFK Värnamo 15 5 3 7 -3 18
11 IF Brommapojkarna 15 4 6 5 -6 18
12 IFK Göteborg 15 5 3 7 -7 18
13 Halmstads BK 15 6 0 9 -8 18
14 Kalmar FF 15 5 1 9 -10 16
15 IFK Norrköping 15 4 2 9 -19 14
16 Västerås SK FK 15 3 3 9 -6 12