Blåvitts enda väg mot framgång är att göra upp med sin historia: "Självbilden är falsk"
IFK Göteborg slåss på nytt för allsvensk överlevnad.
Nu anser finansexperten Dan Persson att IFK Göteborg måste släppa taget om sitt stolta förflutna.
– Det var fantastiskt då men i dag blir självbilden falsk. Det där är inte Blåvitt längre, säger sportfinansexperten Dan Persson.
Senaste åren har IFK Göteborg tappat allt mer mot övriga storklubbar i allsvenskan. Förra säsongen räddades det allsvenskan kontraktet i sista stund av säsongen. Just nu ser det ut att bli något liknande senare i höst, efter 1-1 i gårdagens ångestmöte mot Halmstads BK.
Senast Blåvitt var ett topplag var 2016. Då slutade de fyra. Bästa tabellplaceringen därefter har varit en sjundeplats 2019.
Även affärsmässigt har klubben halkat efter senaste åren. Innan denna sommar då Malick Yalcouye såldes i en rekordaffär, var Marcus Berg för länge sedan den hittills största affären. Omkring 4 miljoner euro är långt under var övriga storklubbar har sålt för i mängder.
Problembilden är stor för IFK. Nye Ola Larsson har påbörjat en större förändring av klubben men det är likväl fortsatt mycket kvar att ändra på, enligt sportfinansanalytikern Dan Persson.
– Jag tror att det är ideologiskt är hämmade. Blåvitt har av hävd varit mycket av en sosseklubb, mycket mer arbetarklass och mycket mindre kommersiell. Det har funnits ett ideologiskt intresse som har gått före det kommersiella, det sistnämnda måste idag gå före.
– De sportsliga framgångarna är en konsekvens av kommersiella framgångar. Inte tvärtom.
Hur ska de kunna göra den resan som andra storklubbar redan gjort?
– Det handlar om en kulturförändring och det är ingenting som du gör över en natt. Det tar ofta väldigt många år.
Det försökte de ju med när Poya Asbaghi kom in 2019. Var det rätt väg de tog då?
– Ja, det var rätt väg.
Kort efteråt tvärvände de, just på grund av ideologiska skäl. Har det hämmat Blåvitts konkurrensstyrka mot övriga storklubbar?
– Jag kan inte Blåvitt i detalj just nu, men jag upplever att de har en kultur som har sett det kommersiella som något negativt, till skillnad från Djurgården och Malmö FF för att ta de mest kommersiella. Det har skadat IFK.
– Det går inte att öka de kommersiella intäkterna i att bara vara duktiga sportsligt, bortsett från spel i Europa. Men grunden för att ta sig till Europa är att vara duktiga kommersiellt.
Det har i flera omgångar pratats om att Blåvitt ska till Europa senaste åren. Är det en del i de mest avgörande problemen, enligt dig?
– Det visar att självbilden är falsk, att så tydligt prata om att ta sig tillbaka till Europa inom kort, vilket visar att självbilden av “stora” Blåvitt fortfarande finns kvar.
– Det ser man ju också i värvningar av en del gamla stjärnor. Det är kamratkulturen som verkar ha varit viktig. Nu kan inte jag det där utantill, men min minnesbild är att Göteborg varit bättre – om det nu är bra – på att köpa före detta proffs i slutet av sin karriär.
– Då finns det två saker med den strategin, om det nu är en strategi och inte bara kompisrelationer. Den ena är att dessa spelare inte kommer generera en krona i spelarintäkter, även om de varit väldigt duktiga. De kommer ju lägga av. Så det finns en hög kostnad att köpa dem, med lönekostnader, men det finns ingen försäljningsintäkt.
***