Fotbollsklubbar som vänder sig till e-sport
Östersunds FK är första svenska fotbollslag att göra entré inom professionell e-sport. Som hittills enda svenska fotbollsklubb investerar Östersunds FK i en av e-sportens största marknader, League of Legends.Det är långtgående planer som nu genomförs i samarbete med det talangfulla svenska e-sportlaget SPACE.
Det ses som ett naturligt steg när publiken blir yngre och mer digital i sitt användande.
Östersunds FK har även anställt en e-sportkoordinator som ska integrera e-sport i verksamheten, utöver samarbetet med SPACE kommer även Östersunds FK värva fyra FIFA-spelare för att kunna vara ansiktet utåt för klubben inom olika sammanhang. Detta ska pågå under tre år för att uppnå internationella framgångar och stärka varumärket inom e-sport.
eAllsvenskan
I mars 2019 kom svenska fotbollsligans förening Svensk elitfotboll ihop med mediekoncernen Discovery Networks, Eurosport och Dreamhack köra igång eAllsvenskan. En ”digital allsvenska” parallellt med den professionella fotbollsligan Allsvenskan. Dreamhack som köpts upp av en världens största mediekoncerner, MTG, satsar helt på e-sport från att endast varit i tv-branschen på tidigt 90-tal. Med eAllsvenskan vill de knyta samman de olika målgrupperna och attrahera nya målgrupper inom världens snabbaste växande marknad inom sportvärlden. Att vara en del av utvecklingen är ett måste och när e-sporten idag omsätter ensamt mer än både musik- och filmindustrin globalt så det gäller att hänga med på tåget.
Hur påverkar detta dig som spelare? Kunniga spelare kan testa sina färdigheter och delta i turneringar. Andra som spelar spelet som en hobby kan satsa på spelet. Enligt vår källa specialiserad på e-sport i Sverige är en växande övning att satsa på esportspel, som CS: GO och League of Legends. Betting på eFIFA förväntas växa i popularitet också med tanke på spelarbasen. Dessutom är vadslagningsprocessen lika enkel som vadslagning på traditionella fotbollsspel.
Miljardindustri
Inte ens världens största fotbollsliga kan inte längre vara utanför den stora miljardindustri som e-sporten levererar. Premier League har nu startat sin egen e-liga där de söker de två bästa representanterna för e-ligan. Det har nu växt sig så stort att tv-kanalen Sky Sports kommer sända finalen under två dagar i London. De stora klubbarna i England har numera alla en eller flera representanter för sin egna klubb som är deras ansikte utåt inom e-sport. Det går inte längre att vara utanför denna växande marknad som förra året omsatte över 8 miljarder kronor. Detta är bara början för e-sportens samarbete med sin kusin inom sportvärlden.
Internationellt
Linjen mellan professionell sport och e-sport börjar suddas ut allt mer när fler professionella sportorganisationer satsar på e-sport med egna e-sport lag. Bayern München, West Ham, New England Patriots och Boston Celtics, listan kan göras lång på klubbar som numera även har intressen inom e-sport. Man kanske kan undra varför just de stora organisationerna satsar så tidigt på e-sport, men med en marknad som vid 2020 som förväntas omsätta omkring 15 miljarder så kommer det dra till sig alla möjliga olika sponsorer och investerare. Vid det här laget gäller det inte längre att vara först, utan att vara störst.
Guldgruvan e-sport
E-sport är en miljardindustri som fortsätter växa, vad är de stora skälen till att organisationer som Paris Saint Germain med flera fortsätter investera i e-sport? Det är en liten investering för dem om man ser till den förväntade vinsten, även om det förväntas miljarder i ökning av investeringar och sponsorer är det inte så just nu. Att ta risken kontra den förväntade vinsten inom några år så är det värt det för de stora sportorganisationerna. Det är globalt, marknadsföringen får varumärket att finnas på den exempelvis växande asiatiska marknaden för e-sport möjliggör nya samarbeten. E-sporten har kommit för att stanna!
Den här artikeln handlar om: