Blåvitts identitetsarbete – inspireras av AIK: “Extrem tydlighet i AIK”
IFK Göteborg sjösatte i fjol ett omfattande identitetsarbete. Styrelseledamoten Andreas Johanson har jobbat med att ta fram ett dokument, och det är nu färdigt. I arbetet har man bland annat sneglat på AIK:
– Även om det bär mig emot, så finns det en extrem tydlighet i AIK, säger Johansson i Blåvittpodden.
IFK Göteborg kommunicerade i fjol sommar att man sjösatt ett omfattande identitetsarbete, ”ett större arbete i syfte att ta reda på vem IFK Göteborg är”.
Styrelseledamoten Andreas Johansson berättar nu i Blåvittpodden om arbetet. Johansson har följt Blåvitt som supporter sedan 1980, och yrkesmässigt har han 15 år bakom sig i reklam- och kommunikationsbranschen.
Han kom in i Blåvitts styrelse med ett tydligt uppdrag: Att göra en översyn av klubbens identitet.
– Utifrån den problematiken vi har i IFK Göteborg, med en otydlighet i vad vi står för, så var uppdraget ganska enkelt: Gör det här tydligare, säger Johansson i Blåvittpodden.
– Jag kom in för att jag kan det här med kommunikation, strategi och marknadsföring. Ganska tidigt sjösatte vi det här identitetsarbetet. Som från början handlade om att ta reda på “vem är IFK Göteborg”, för att kunna kommunicera bättre. Sedan har vi under resans gång märkt att det behöver breddas ganska mycket. Att även titta över allt från vår vision till vad har vi för kärnvärden, stämmer de med hur vi faktiskt agerar? Och om de inte gör det, så vad behöver vi ändra på?
Arbetet har nu utmynnat i en rapport. På medlemsmötet i december i fjol gick man ut med att man ska bli “Folkets lag 2.0”, sedan dess har Johansson jobbat vidare med visionen och nu kommit ut med ett slutdokument.
Johansson berättar att han i arbetet har pratat med en stor andel personer i och runt klubben, både de som jobbar i Blåvitt och folk i supporterkretsar. Samt även tittat på hur andra klubbar arbetar – där har AIK varit en klubb man inspirerats av:
– Även om det bär mig emot, så finns det en extrem tydlighet i AIK. De har jobbat långsiktigt i många år, med något som kallas för Linje Blå, att de ska vara väldigt starka utmed tunnelbanans blå linje, upp mot förorterna där uppe.
– Och de har lyckats väldigt bra. Ta spelare som Martin Mutumba och Bojan, vi kan tycka vad vi vill om dem som supportrar i Göteborg. Men de går hem i de här områdena, för de pratar och agerar på ett sätt som folk har lätt att identifiera sig med. Och som dessutom klingar väldigt väl an till vad AIK står för. Och det gör att de blir väldigt, väldigt tydliga därute. Och det är något att inspireras av, tycker jag.