Internationellt

Intervju med LA Times-journalist: "Galaxy kommer vara ett bättre lag"

Fyra månader har gått sedan LA Galaxy och Zlatan sade hej då till varandra, och klubbens stora stjärna lämnade MLS bakom sig. Hur ser Los Angeles- fansen tillbaka på tiden med Zlatan? Och hur mycket saknar staden honom nu när han är borta? FotbollDirekt har tagit reda på svaren.

Kevin Baxter är sportjournalist på dagstidningen Los Angeles Times, och har de senaste tio åren skrivit om de lokala fotbollslagen LA Galaxy och LAFC, samt deras supportrar. Han minns dagen då Zlatan presenterades av Galaxy inför säsongen 2018, och en blank sida sånär som på orden ”Dear Los Angeles, You’re welcome” syntes i tidningen. Det var en glad överraskning för fansen, men Kevin och hans journalistkollegor var inte speciellt förvånade.
– De hade försökt att få honom i tre år. Först när han lämnade PSG, men då valde han Manchester United istället. Sedan, under första säsongen med Manchester, erbjöd Galaxy ett väldigt dyrt kontrakt och då trodde de att de skulle få honom. Men så blev han skadad och de drog tillbaka erbjudandet. Zlatan spelade inte så mycket med United i och med skadan, och efter det året kom han till slut till MLS. Så vi var inte lika överraskade när nyheten väl slog igenom, berättar Kevin Baxter.

I en stad full av kändisar är det dock vanligt att se superstjärnor i idrottslagen, så Zlatans ankomst var inget som tillförde något nytt till Los Angeles i form av stjärnglans. Men han kom med något annat. – Ja, han kom med mycket personlighet. I intervjuer skröt han mycket och höjde sig själv, vilket var väldigt nytt för oss, säger Kevin.
– De flesta amerikanska idrottare är inte såna. De är väldigt ödmjuka och försiktiga när de pratar, och Zlatan var inte något av det.

Gillade supportrarna det då?
– Jag tror att det tog ett tag för dem att vänja sig. Vi är fortfarande, efter två år med honom, inte säkra på hur mycket som var på skämt och hur mycket som var på allvar. Jag tror att de flesta nog känner idag att mycket att det han sade var på skoj, men i stunden visste vi inte riktigt vad som var vilket.

”JAG KOMMER BARA SKJUTA”

Ett av Kevin Baxters starkaste minnen av Zlatan Ibrahimovic var hans första match. Han hade landat på torsdagen före den där lördagen, och det var oerhört varmt i Los Angeles. När den idag 38-årige anfallaren började värma upp längs sidlinjen ekade publiken ”We want Zlatan! We want Zlatan!”. Han blev inbytt i den 71:a minuten och gjorde först ett mål som kvitterade matchen, och fixade sedan segern till sitt nya lag.
 – Hans lagkamrater hade inte sett något liknande, de tyckte han var helt otrolig som kom in och vände matchen sådär. Jag minns att Zlatan sade ”Fansen ville ha Zlatan, så de fick Zlatan” efter matchen, säger Kevin Baxter och berättar vidare om deras konversation.
– När Zlatan först fick bollen efter att han blivit inbytt såg han verkligen ringrostig ut. Han hade svårt att kontrollera bollen, han hade en riktigt dålig första-touch. Jag minns att jag frågade honom om det efteråt och han sade; ”ja, när jag fick bollen första gången kunde jag inte dribbla, inte springa, jag kunde inte göra något. Så jag bestämde att nästa gång bollen kommer till mig ska jag bara skjuta. Det spelar ingen roll var på planen jag befinner mig, jag kommer inte försöka dribbla för det går inte. Jag kommer bara skjuta.” Och andra gången bollen kom till honom var han 35 meter från mål och han gjorde precis det han sade att han skulle göra. Han slog till på volley och gjorde mål.

Att Zlatan bidrog till LA Galaxy med offensiv spets och stjärnglans var det alltså ingen som sade emot under hans tid i klubben. Publiksiffrorna gick upp under första säsongen, för att så många ville komma och se honom spela. Kevin Baxter får frågan om han var ännu mer omtyckt när han lämnade för AC Milan två säsonger senare.
– Nej, faktiskt inte. Det blev en rätt bitter stämning under de här åren. Han gjorde 30 mål förra säsongen, tredje flest i ligans historia och flest någonsin av en Galaxyspelare. Men han var inte speciellt populär bland sina lagkamrater. Han kritiserade dem ofta och sade ”så här gör vi inte i Premier League” och ”jag har spelat i PSG, ni skulle inte kunna spela där”. Det är bara det att alla som spelar i MLS vet att de troligtvis inte skulle kunna spela i PSG, och de är okej med det, säger Kevin och tillägger att publiksiffrorna minskade med fem procent under Zlatans andra år.

”HAN KRITISERADE ALLT”

Kevin utvecklar vidare och nämner andra storstjärnor som kommit till MLS. Steven Gerard, Frank Lampard, Wayne Rooney, Robbie Keane, alla vet om att MLS-spelarna inte är lika bra som de i Premier League, men de säger ingenting om det. De kritiserar inte.
– Men det gjorde Zlatan. Han kritiserade allt. Han kritiserade resorna, domarna, lagkamraterna, slutspelssystemet. Och han gjorde det offentligt.
– Lagkamraterna var verkligen redo att säga hej då till honom när förra säsongen var över. Och jag tror fansen kände så också, att visst, han är en jättebra spelare, men vi kommer aldrig bli ett bra lag med honom, för han är ingen lagspelare.

Så du menar att ingen saknar honom?
– Jag tror folk saknar de trettio målen, jag tror de saknar underhållningen. Men jag tror inte de blev ledsna när Zlatan lämnade, många förstod nog att jag skulle lämna. Speciellt efter hans sista match när han pratade om hur MLS behövde honom men att han inte behövde MLS. Folk blev förolämpade av det. Den förre landslagsspelaren var den högst betalda spelaren i MLS historia med sina 7,2 miljoner dollar per år, och förmodligen den bästa som någonsin spelat i ligan. Kevin Baxter imponerades gång på gång av hans oerhörda skicklighet.
– Han är den mest dominanta spelare jag någonsin sett, han kan bara ta över en match. Och Galaxy vann ofta tack vare honom.

Men Zlatan hade inte samma påverkan på staden som han kanske har när han kommer till andra platser, menar Kevin. I Los Angeles är invånarna vana vid att vara omgivna av stora stjärnor.
– Vi hade Kobe Bryant, och när han pensionerades kom Lebron James. Vi har den bästa baseballspelaren genom tiderna, Mike Trout, som spelar för The Angels. Vårt NFL-lag spelade i Superbowl förra året. Och vi har Hollywood. Du kan gå ut på en restaurang här och se Leonardo DiCaprio. LA är en enda stor samling stjärnor.

”LAGET VAR ZLATAN”

Som ersättare till svensken har LA Galaxy tagit in Javier ”Chicharito” Hernández, en av de bästa mexikanska fotbollsspelarna någonsin. I ett samhälle där många har mexikanskt påbrå blev den värvningen väl mottagen av supportrarna.
– Zlatan tog med sig många mål när han försvann, men jag tror fansen är väldigt glada att ”Chicharito” är här istället för Zlatan, säger Kevin.

Tror du att LA Galaxy kommer vara mer försiktiga med att värva så stora stjärnor i framtiden?
– Nej, det tror jag inte. Galaxy är ett stjärnlag. Hela vägen tillbaka till David Beckham, Robbie Keane, Landon Donovan och Ashley Cole. Galaxy måste ha en stor internationell stjärna i laget varje år. Andra lag, som Atlanta United eller Seattle Sounders, de vinner mästerskap utan stora spelare. Om Lakers (basketlag i Los Angeles red. anm.) vinner mästerskap utan en Kobe Bryant eller Lebron James så är fansen inte helt nöjda. De vill se de bästa spelarna. Så Galaxy måste ha en stjärna varje år, tack vare den kulturen.

Efter att för två år sedan ha missat slutspel tog sig LA Galaxy vidare ifjol, men åkte ut i andra rundan. Inför kommande säsong tror Kevin Baxter att laget kommer att nå slutspel igen, och hitta tillbaka till en identitet de saknade under åren med Zlatan.
– Jag tror att det kommer vara ett bättre lag när han är borta och att de kommer spela en mer attraktiv fotboll. Förra året kom inte folk för att se laget utan för att se Zlatan. Laget var Zlatan. Alla de andra spelarna sprang omkring på planen för att ge bollen till Zlatan. Ingen försökte någonsin göra någonting på egen hand. I år tror jag att folk kommer att komma för att se laget spela, inte bara en spelare.

Kommer publiksiffran öka igen nu när han är borta?
– Ja, definitivt. De har redan sålt tusentals biljetter efter att de signade ”Chicharito”.

Tror du att MLS mådde bra av att ha Zlatan i ligan totalt sett?
– Ja, jag tror många höll koll på MLS, för man visste aldrig vad han skulle göra. Så jag tror många kollade på matcher på grund av honom. Och de tre bästa spelarna i världen just nu är troligen Messi, Ronaldo och Zlatan, och en av dem spelade i MLS. Så jag tror absolut att han höjde status på ligan.

Du kanske även vill läsa: Sluta gagga om Zlatan till landslaget - han är större än så Efter FD:s avslöjande - Bajen flyger in hajpade talangen: "Beviljat" Zlatan-statyn på hemlig ort - kan hamna utomlands Den här artikeln handlar om:
Fotboll PÅ TV
14 Kalmar FF 30 4 11 15 -25 23
15 GIF Sundsvall 30 4 8 18 -19 20
16 AFC Eskilstuna 30 4 8 18 -32 20

Laddar...
Tack för att du väljer att uppgradera ditt konto till Everysport Plus (ditt nya pris blir 99kr/mån). Klicka på knappen nedan för att genomföra köpet.
Visa köpvillkor
Gå vidare Stäng

1. VILLKORENS TILLÄMPLIGHET

För att få tillgång till plus-tjänsten måste du ingå ett avtal med ESMG genom att registrera dig och betala prenumerationsavgiften.

2. PLUS-TJÄNSTENS INNEHÅLL

ESMG förnyar och förbättrar plus-tjänsten fortlöpande, vilket innebär att vi utan föregående meddelande kan komma att lägga till, förändra och ta bort innehåll och funktioner. ESMG reserverar sig för eventuella skrivfel på någon av våra sajter där det lämnas uppgifter om någon av våra plus-tjänster.

3. PRENUMERATION

Aktivering av plus-tjänsten

Ditt abonnemang startas när du fyller i registreringsformuläret och betalar avgiften för plus-tjänsten. Detta gör att du får tillgång till plus-tjänsten under tiden din prenumeration löper. I det fall ingen prenumerationsavgift utgår för den inledande perioden (som definieras vid din registrering) startas plus-tjänsten när du fyller i registreringsformuläret och registrerar ett betalningsalternativ.

Bekräftelse

Efter att du registrerat dig och betalat avgiften för plus-tjänsten så skickas en bekräftelse till dig via den e-postadress som du har uppgett vid registreringen. Bekräftelsen innehåller villkoren för din prenumeration. De uppgifter som du har angett vid registreringen kommer finnas på ditt konto. Vi ber dig kontrollera att dessa uppgifter stämmer. Om någon uppgift inte är korrekt ska du ändra dessa via ditt konto. Du ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta.

Åldersgräns

För att teckna upp dig för plus-tjänsten måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs förälder eller annan förmyndares godkännande för att du ska få registrera dig och använda plus-tjänsten. Genom att registrera dig och betala avgiften intygar du samtidigt att du har inhämtat ett sådant godkännande från förälder eller annan förmyndare. Du anses alltid försäkra riktigheten av sådana uppgifter som du lämnar om dig själv.

Prenumerationens löptid och uppsägning

Din prenumeration kan antingen vara en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration. Det framgår vid din beställning och registrering för plus-tjänsten om din prenumeration är en tillsvidareprenumeration eller om den är tidsbestämd.

En tillsvidareprenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten för en viss tidsperiod (vanligen en (1) månad), vilken förlängs med samma period om du själv inte säger upp prenumerationen innan periodens upphörande. Om du inte vill att din tillsvidareprenumeration förlängs, måste du alltså säga upp prenumerationen 48 timmar innan den aktuella tidsperioden löper ut. Uppsägning kan ske på Min Sida under respektive sajt som du är inloggad på.

En tidsbestämd prenumeration innebär att du får tillgång till plus-tjänsten under den angivna tidsperioden och att prenumerationen därefter upphör per automatik. En tidsbestämd prenumeration kan inte sägas upp i förtid.

ESMG äger rätt att säga upp din prenumeration, oavsett om det är en tillsvidareprenumeration eller en tidsbestämd prenumeration, med trettio (30) dagars varsel. ESMG har även rätt att omedelbart säga upp eller frysa din prenumeration om ESMG misstänker att du bryter mot dessa Villkor.

Avgift för plus-tjänsten

Prenumerationsavgiften för plus-tjänsten utgörs av en vanligen månatlig avgift och betalas alltid i förskott. Om avgiften är annan än en månatlig framgår vid registrering. Aktuell avgift framgår även din vid din registrering. Avgiften som anges inkluderar moms.

ESMG förbehåller sig rätten att ändra avgiften för plus-tjänsten vid tillsvidareprenumerationer. Den ändrade avgiften gäller då från och med nästkommande period, förutsatt att du inte sagt upp din prenumeration innan perioden löpt ut. En tidsbestämd prenumeration påverkas inte av en eventuell prisändring under den avtalade bindningstiden.

4. BETALNINGSALTERNATIV

Klarna Payments

Som betalningslösning använder ESMG Klarna Payments. Klarna Payments presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Payments utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Payments vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Payments med en PIN-kod. För information om din betalning kontakta Klarna via https://www.klarna.com/se/kundservice/.

5. ANVÄNDNING AV PLUS-TJÄNSTEN

Plus-tjänsten får endast användas för privat, icke-kommersiellt bruk. Din prenumeration är personlig och dina rättigheter enligt dessa Villkor får inte överlåtas till någon annan. Du ska förvara dina användaruppgifter till ditt konto säkert och oåtkomliga för andra personer. Om du har skäl att misstänka att någon obehörig har tagit del av dina användaruppgifter ska du snarast underrätta ESMG om detta. Du ansvarar själv för skada som orsakas genom att någon obehörig har använt dina uppgifter.

Du får inte heller använda plus-tjänsten så att ESMG eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Notera särskilt vad som gäller om rättigheterna till plus-tjänstens innehåll under punkt 6 nedan.

6. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Allt innehåll som tillhandahålls genom plus-tjänsten, såsom texter, stillbilder och rörliga bilder, grafik, teckningar och datakoder, skyddas av lagen om upphovsrätt (1960:729) och rättigheterna därtill innehas av ESMG eller dess licensgivare. ESMGs varumärken och kännetecken är skyddade av varumärkesrättslig lagstiftning. Att du skapar ett konto och använder plus-tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i plus-tjänsten och ej heller att använda att ESMGs varumärken och kännetecken.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

ESMG behandlar dina personuppgifter i enlighet vår personuppgiftspolicy som finns tillgänglig på https://www.esmg.se/personuppgifter/

9. TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR

Din tillgång till plus-tjänsten är vid var tid beroende av att du innehar erforderlig hårdvara och mjukvaror, såsom program för webbläsare och e-post, samt abonnemang för Internetanslutning. ESMG åtar sig inget ansvar för din tillgång till hårdvara och mjukvaror och inte heller för funktionaliteten i dessa eller förekommande kostnader som tredje parter, såsom internet- eller mobiltelefonoperatörer, kan betinga sig av dig i anledning av din användning av plus-tjänsten. Plus-tjänsten stöds av de senaste operativsystemen.

10. ANSVARSBEGRÄNSNING

ESMG kan inte hållas ansvarig för plus-tjänstens funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet. Denna ansvarsbegränsning omfattar varje skada, direkt eller indirekt, som kan hänföras till användningen, eller hinder att använda, plus-tjänsten och dess innehåll. ESMG kan inte heller hållas ansvarig för tredje parters innehåll eller information som du kan ha fått del av genom användning av plus-tjänsten.

ESMG har rätt att tillfälligt stänga plus-tjänsten för att genomföra systemunderhåll, uppgradering eller för att vidta andra tekniska åtgärder. ESMG ska, i möjligaste mån, utföra dessa åtgärder med så små störningar som möjligt för dig. ESMG ansvarar inte för skada eller förlust som du kan anse dig lida av på grund av plus-tjänstens begränsningar i tillgång enligt ovan.

11. LÄNKAR

Plus-tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser som kontrolleras av tredje part. ESMG ansvarar inte för innehåll och överföringar från sådana länkade webbplatser.

12. VILLKORSÄNDRING

ESMG har rätt att ändra dessa Villkor. En villkorsändring träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig via den e-postadress som du har uppgett vid registrering för plus-tjänsten. Om du inte godtar villkorsändringen kan du inom ovan nämnda 30-dagarsfrist säga upp din prenumeration. En uppsägning kan göras via e-post till XXXOm du inte sagt upp din prenumeration eller om du använder plus-tjänsten efter det att de nya villkoren trätt i kraft, innebär detta att du anses ha accepterat de nya ändrade villkoren.

13. ÅNGERRÄTT

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, har du rätt att ångra ditt köp. Om du vill utnyttja din ångerrätt, måste du meddela oss inom 14 dagar från din beställning av plus-tjänsten. Du kan meddela oss genom att kontakta ESMGs kundtjänst via XXXPå Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en blankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt.

Om prenumerationen redan är betald vid utövande av ångerrätten kommer vi att återbetala prenumerationsavgiften. Eftersom betalning för plus-tjänsten sker via Klarna Payments, så återbetalas avgiften via Klarna.

14. MEDDELANDEN

Du accepterar att ESMG kan komma att kontakta dig genom den e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till plus-jänsten.

Vi använder även din e-post för att skicka dig meddelanden som avser direktmarknadsföring, såsom nyhetsbrev, information och erbjudanden om ESMGs olika tjänster och varumärken. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla dig antingen genom att använda länken för avanmälan längst ned i mejlet eller genom att ändra kontoinställningar på Min Sida.

15. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING

Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Eventuell tvist ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans. Tvist kan också prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

16. KONTAKTUPPGIFTER

Du är alltid välkommen att kontakta ESMG via XXX

Ange din värdekod:

Lös in värdekod Stäng

Välkommen till vårt lag!

Som plus-medlem har du nu tillgång till ALLT material på FotbollDirekt.se

Tack, ditt köp är nu genomfört. Du har nu tillgång till ALLT material på Hockeysverige, FotbollDirekt, Innebandymagazinet och Svenska Fans (bannerfritt).

×

Grattis, du har nu blivit medlem!

Framöver kommer du få nyhetsbrev från Hockeysverige, glöm inte att du även kan bli plusmedlem för att få tillgång till ALLT material på sajten