Spelsponsorer + Fotboll = Sant?
Företagen står i kö för att få sponsra Europas främsta fotbollsklubbar, och allt som oftast signar stora spelbolag multimiljonskontrakt med olika topplag. I takt med att den kommersiella spelmarknaden kammar hem allt större summor läggs även mer pengar på marknadsföringen. Där pengarna finns, finns sponsorerna, och det är inte ovanligt att, beroende på land, se proffsen kämpa ute på planen i tröjor som gör reklam för poker online och olika spelsidor.
Fotbollslag och onlinebaserade spelbolag har länge haft en naturlig koppling till med varandra. På grund av sportens breda popularitet och världsomspännande räckvidd har spel- och vadslagningsföretag på nätet mycket att hämta från denna typ av marknadsföring, samtidigt som fotbollslagen i gengäld kan förvänta sig miljontals euro i sponsorpengar. Här nedan jämför vi sponsorbakgrunden och situationen för två av världens mest älskade ligor: Premier League och La Liga.
Nio av tio gamblingsponsorer i Premier League
Nästan hälften av alla professionella lag i Storbritannien är sponsrade av spelbolag, och specifikt inom fotbollsvärlden är siffrorna ännu högre. Under säsongen 2021/2022 prydde spelbolag nio av 20 lagtröjor i Premier League, det vill säga hela 45%. Detta är unika siffror i Storbritannien då det inte finns någon annan bransch i landet som i lika stor utsträckning sponsras av spelföretag. Under de senaste fyra säsongerna har ligan i genomsnitt sett 8 till 10 sponsrade lag, varav West Ham United, Crystal Palace, Leeds United, Brentford, Burnley, Newcastle United, Watford, Wolverhampton Wanderers och Southampton sponsrades av gamblingföretag den senaste säsongen. Det duggar lika tätt i andraligan där 17 av 24 klubbar sponsras av spelbolag i The Championship. Utöver sponsring av individuella lag sponsras även hela det engelska ligasystemet av det engelska gamblingbolaget Sky Bet som pumpar in pengar i både League One, League Two, The Championship och Premier League.
Spelbolagens enorma intresse stavas varumärkesexponering och Tv-rättigheter. Spelföretag som tecknar sponsoravtal får unika möjligheter att synas bland sina målgrupper som redan är intresserade av sport på ett eller annat sätt. Under en säsong spelar i genomsnitt varje lag i Premier League omkring minst 50 matcher i olika turneringar, både inhemska och internationella, vilket innebär att företagens varumärke syns globalt på TV-sändningar världen över. Att få ett varumärke exponerat så mycket som möjligt gör det top-of-mind hos slutkonsumenten, och i förhållande till vilken mångmiljonindustri fotboll har kommit att bli kostar det förvånansvärt lite att trycka upp en företagslogga på matchkläderna. Dock kostar själva sponsorkontraktet hisnande summor. För att ta ett exempel får Betway årligen punga ut motsvarande 76 miljoner svenska kronor för att sponsra West Ham.
40 år sedan den första sponsrade La Liga-tröjan
Premier League må ha fler globala tittare, men sponsorsummorna är lika astronomiska i den spanska ligan. Det är nu drygt 40 år sedan den allra första sponsorn tryckte sin logga på en La Liga-tröja då vitvaruföretaget Teka 1981 skrev sponsorhistoria genom att printa sitt varumärke på Racing de Santanders matchtröjor. 1986 hakade Real Madrid på trenden och tågade ut med det italienska varumärket Zanussi på matchställen. Bland de klubbar som länge stod emot frestelsen att ha sponsorloggor på sina tröjor fanns Athletic Club de Bilbao och FC Barcelona, men 2011 kastade Bilbao in handduken och öppnade upp för baskiska sponsorer, medan Barca väntade till 2010 innan de tryckte upp UNICEFs logga på sina tröjor.
Att säga je eller nej till spelreklam i Spanien har varit ett hett ämne som ofta tagits upp i olika politiska sammanhang, och en första markering från klubbsidan kom 2018 då Real Sociedads medlemmar och aktieägare röstade emot att klubben skulle tillåtas ingå avtal med spelbolag. Samma år hade dock resterande lag i La Liga avtal på plats som godkände just sponsring av spelbolag. 2018 tackade laget även nej till ett avtal på tre miljoner euro med Betway. Med detta sagt har de inte haft brist på andra sponsorer med en lista på multinationella förtag som Kutxabank, Coca Cola och Macron.
Det spanska sponsorlandskapet ändrades markant 2020 då en allmän lag gjorde det förbjudet att ha spelbolagen som tröj- eller arenasponsorer. Detta beslut slog hårt mot många av lagen som redan satt i en ansträngd ekonomisk sits, och några av dem som fick se sig om efter nya huvudsponsorer var Sevilla, Betis och Valencia. Som ett av de mest framgångsrika klubblagen i världen stod även många online casinon i kö för att sponsra Real Madrid, och innan förbudet trädde i kraft 2020 hade det österrikiska spelföretaget Bwin Interactive Entertainment AG en framträdande roll, bland annat som lagets sponsorer fram till 2013.
Oavsett vilken sida man står på är partnerskapet mellan spelbolag och fotbollsklubbar en win-win-situation för de båda sidorna. Sportens internationella dragningskraft gör det till en mycket lukrativ möjlighet för spelbolagen att marknadsföra sitt varumärke medan fotbollsklubbarna kammar in storkovan på sponsorpengar. Ett som är säkert är dock att fotbollsfansen kommer kunna förvänta sig att se ännu fler online casinon och spelbolag i fotbollssammanhang framöver.