Djurgårdens sköna kassaklirr – får en miljon

Supporterorganisationen DNA har nu startat en insamling till Djurgården – och går direkt in med en miljon kronor själva.
– Det är mycket glädjande att se hur Djurgårdsfamiljen sluter upp, säger klubbens vd Johan Ahlborg.

Djurgårdssupportrarnas Nya Affärsnätverk, DNA, är en supporterorganisation och insamlingsstiftelse som består av 101 personer från näringslivet. Nu väljer man att stötta Djurgården och klubbens projekt Djurgårdsandan, vars logga från och med i år finns tryckt på matchtröjan.

DNA har startat en insamling till Dif och har även valt att gå in med en miljon kronor som grund.

– Djurgårdsandan är ett unikt projekt, faktiskt inte bara i Sverige utan även internationellt. Projektet visar på det ansvar Djurgården tar som förening i samhället idag. Förra veckans händelser i samband med Mjällbymatchen bekräftar hur oerhört viktigt projektet är och att det behöver fortgå med full kraft. Djurgårdsandans värdegrund ”Glädje, Värdighet, Respekt – Alltid oavsett” behövs omfamnas av hela Djurgårdsfamiljen i än större omfattning. DNA kliver in med en miljon kronor som grund i insamlingen och vi hoppas nu att fler företag och privatpersoner ser värdet i detta och hjälper till med bidrag, stora som små, säger DNA:s medgrundare Tom Davidson i ett pressmeddelande.

Pengarna som samlas in kommer “oavkortat gå till Djurgården Fotboll och används av föreningen för att kunna fullfölja sin vision om ett socialt ansvarstagande och ekonomiskt hållbart Djurgården Fotboll, som via Djurgårdsandan kan driva projekt såsom Positiv läktarkultur, Drive In-Fotboll, Jobbchansen och Djurgårdsandan Sportcenter med full kraft”, skriver man i pressmeddelandet.

– Det är mycket glädjande att se hur Djurgårdsfamiljen sluter upp bakom vår strategi att sätta Djurgårdsandan på bröstet. Nu också i form av DNA:s insamling och generösa bidrag. Detta förstärker oss ytterligare i vår övertygelse att vi har valt rätt väg att gå och bevisar återigen vilken tillgång våra supportrar är, inte minst DNA, säger Johan Ahlborg, vd för Djurgården Fotboll och fortsätter:

– Genom vårt aktiva samhällsengagemang och sociala ansvarstagande vill vi vara en positiv kraft i och för Stockholm vilket bevisligen stöds av Djurgårdsfamiljen i ord och handling. Vår initiala förhoppning var att denna strategi skulle ge oss en långsiktig avkastning i form av ökade framtida sponsorintäkter men är idag positivt överraskade över att den inte bara har stärkt vårt varumärke, utan redan gett en positiv ekonomisk effekt tack vare DNA.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: