Efter “Abu Dhabi Bernabéu” – här är nästa klassiska arenanamn som kan gå i graven
För en dryg vecka sedan kom det ut att Real Madrid kan ändra namnet på sin arena till ett sponsornamn. Nu skriver spanska AS att detta kan bli verkligheten även för Barcelona – och att klassiska namnet Camp Nou kan gå i graven.
Den moderna fotbollen styrs allt mer av kommersiella krafter, vilket kan ses på att allt fler arenanamn får sponsrade namn. För en dryg vecka dök namnet Abu Dhabi Bernabéu upp som ett möjligt namn på Real Madrids klassiska arena, nu följer uppgifter om att Barcelona kan ta samma väg med sin Camp Nou.
Akbar Al Baker, vd för Qatar Airways som redan nu sponsrar FC Barcelona, har enligt AS bekräftat att det är möjligt att flygbolaget lägger till sitt namn i arenanamnet i samband med det nya sponsoravtal som just nu förhandlas fram mellan parterna.
– Vi är öppna för överraskningar och en av dem skulle kunna vara kopplat till namnet på Camp Nou, säger han enligt tidningen.
Enligt AS investerar Qatar Airways för närvarande 30 miljoner euro, cirka 283 miljoner kronor, i Barcelona årligen, men att klubben satsar på att öka siffran med ytterligare 20 miljoner euro per år.
Namnet Camp Nou är katalanskt och betyder ungefär “nytt fält”.
Den här artikeln handlar om: