PÅ FD: Dif-pampen kräver mod – vill starta spelbolag för Djurgården
Djurgården kan vara på väg att starta ett eget spelbolag. Legendariske fotbollspampen Pelle Kotschack jobbar med affärsutveckling och berättar i dag om spännande planer:
– Svensk fotboll måste utveckla nya affärsmöjligheter. Nu handlar det här inte yttterst om fotbollen denna gång men är något för fotbollen att ta lärdom av, berättar Kotschack för FotbollDirekt.se.
Idrott och ekonomi. Ett ständigt aktuellt ämne. I en tid när sponsorsintäkter minskar för en huvuddel av allsvenska klubbar och där Champions League och större spelartransfers är enda vägen till större pengar, så har klimatet blivit allt tuffare för svenska idrottsklubbar.
Sedan ett halvår tillbaka så sitter Malmö FF ensamt på över 50 procent av de allsvenska klubbarnas samlade kapital. Champions League-framgångarnas klirr. Men bakom mästarna har konkurrenterna det avsevärt tuffare.
Djurgårdens legendariske Pelle Kotschack jobbar i dag med affärsutveckling inom så väl Djurgården fotboll som Djurgårdens huvudförening där han är vice ordförande.
I dag berättar han i sajten ”Vi Lirare”:s podcast om hur tankegångar finns på spelbolagsverksamhet i större skala.
– Nu är det här den här gången inte ytterst Djurgården Fotboll det handlar om. Jag har den största respekt för det avtal fotbollen och ishockeyn har med Svenska Spel. Det är inte något jag tänker utmana, säger Pelle Kotschack till FotbollDirekt.se.
– Men överhuvudtaget måste svensk idrott och i synnerhet fotbollen driva på den kommersiella utvecklingen mot nya affärsområden. Intäkterna måste ökas och det gäller att våga prova nytt, anser den forne Svenska spel-pampen som en gång i tiden grundade bland annat Måltipset.
Stora planer för hela Djurgårdens varumärke och dess 19 föreningar och något som indirekt på sikt kommer att ge fotbollen större möjligheter.
– Jag tittar i dag på möjligheter till att på sikt starta ett eget spelbolag. Det finns kontakter med ett utländskt spelbolag. Vi är övertygade om möjligheterna till att överhuvudtaget stärka Djurgårdens varumärke genom större samarbete med ett enskilt spelbolag.
Vägen till ett samarbete ser han redan nu i detalj.
Inledningsvis skulle ett samarbete kunna börja byggas på ett sorts royalty-vis med ett utvalt spelbolag.
– Det är det vi ser framför oss där Djurgårdens föreningar bland annat får procent tillbaka på intäkter. Nu har jag som sagt en jätterespekt för det avtal som finns gentemot Svenska Spel och kommer som sagt inte vilja utmana det. Men även om det inte är fotbollen primärt som är aktuellt nu så är det så otroligt viktigt att jobba med och hitta nya intäktskällor i svensk idrott.
– Det bör ju påpekas hur spelplanen kommer att förändras den dag spelmarknaden avregleras, vilket jag tror kommer att hända förr eller senare.
– Det här är någonting i synnerhet svensk fotboll behöver se över. Titta på nya vägar för att hitta nya intäktsmöjligheter. Vi måste våga, upprepar han.
Hur ser du på affärsmöjligheter överhuvudtaget för Djurgården fotboll?
– Det ser bra ut men för att vara ärlig så måste svensk idrott överhuvudtaget utmana sig själva och våga prova nya saker. Det här med spelbolagstanken ligger i dess natur. Titta på hur det ser ut utomlands. Det gäller att vi lär och utvecklar oss i det allt tuffare affärsklimat som gäller för svenska idrottsklubbar, säger han och betonar:
– Det här med spelbolag är bara ett första steg och kan fungera som inspiration även för fotbollen även om det nu är djurgårdsalliansen det här ytterst handlar om den här gången.
MISSA INTE!
– Allt om Djurgården – Gå till FotbollDireks Djurgården-sida
– Djurgården om nya kampanjen: ”AIK varit ensamma på scenen – men här har vi hittat helt rätt”
– Derbyt framröstat som Sveriges hetaste: ”AIK-Djurgården allsvenskans största match”
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: