”MÅSTELÄSNING: Därför bör Hammarby fortsätta förlora”

Håkan Olofsson! Där har ni namnet på mina läppar dagen till ära. Han är varumärkesstrategen på Cabomba och har skrivit en ”spaning” på Resumé. Efter att ni har läst klart min blogg kan ni läsa masterpiece:n här.

Det hela handlar om att Hammarby har en unik marknadsstrategi och att många marknadsförare har mycket att lära av Bajen.
Klubbens publiksiffror skjuter i höjden och trots föga imponerande resultat i allsvenskan så är man en bit på väg mot att slå Örgrytes publikrekord från 1959. Ett Örgryte som då var ett topplag.

Geniet Olofsson skriver:
”Tittar man till klubbens storlek, historia och omsättning kan Hammarby rentav vara Sveriges sämsta fotbollslag. Det kan låta hårt, men statistik saknar klubbkänsla. Det närmaste jag kommer på är Gais som ändå har vunnit fyra SM-guld.
…Men det är skralt med underhållningen även när de vinner. Guldåret fick klubbens tränare, Sören Cratz, till och med sparken för att laget spelade tråkigt. Att se Hammarby spela, oavsett hur det går, är ungefär lika roligt som att se brie-ost mogna.”

Han menar vidare att det förmodligen inte är ”inramningen, sången och stämningen” som är huvudanledningen till att Bajen bara fortsätter att dra publik, oavsett resultat:
”…Dels beror publiksiffrorna på att många människor identifierar sig med underdogs. Det vilar något charmigt amatörmässigt över varumärket Hammarby. Märk väl. Det här är ingen kritik mot Hammarby. Tvärtom tror jag att många marknadsförare kan lära sig något av Bajen. Alla produkter kan inte vara bäst. Eller bra. Sitter du med ett bilmärke eller en frukostflinga som saknar marknadsledarens strålglans kan du alltid bajenfiera varumärket.”

Han ger sedan en tvåstegslektion i hur man ”bajenfierar” sitt varumärke:
-> * Steg ett. Bli en underdog. Folk identifierar sig med underdogs. I alla fall folk som själva hamnat på tillvarons skuggsida. I Hammarbys historia kan du läsa mer om fattiga roddare än flottiga riddare. Här nämns enkla knegare som byggde sina roddbåtar själva, men inget om att en av klubbens förgrundsgestalter hette Baron von Knorring.
* Steg två. Få bort fokus från det väsentliga. Medan andra klubbar envisas med att tävla om att göra fler mål än motståndarna pratar Hammarby hellre om publiksiffror, hem till Söder, bajenkonst.se osv – ja i stort sett allt utom just fotbollsresultat. Exempelvis beskriver klubben en match mot Djurgårdens U19-lag så här:
“Hammarby som senast innan uppehållet fallit stort mot Djurgården fick chansen till hemmarevansch. Och den tog laget beträffande prestationen, trots att DIF gjorde matchens enda mål.”

Innan han avslutar med ett råd till Hammarbys marknadsavdelning:
”Någon har liknat hammarbypubliken med en enda stor dysfunktionell familj. Lite som gästerna i tv-serien Cheers om någon minns. Livet blev kanske inte som man hade hoppats på, men då och då får man i fall dela en bärs med likasinnade. Och det är inte det sämsta.
En unik position på marknaden är guld värd. Mitt råd till Hammarby är att inte ändra på ett vinnande koncept. Fortsätt förlora.”

Texten är rakt igenom briljant och det är i princip ingen kakdeg alls i denna text, bara russin.

Den får mig också att tänka på mitt samtal med PR-konsluten Simon Strand häromsistens. Trots att han är en stor AIK-fantast framhöll Hammarby som den klubb i allsvenskan med starkast identitet.

”De som är identitetsmässigt starkast är väl Bajen. AIK:s identitet är mindre samlad och det har varit en ganska stökig tid senaste året, åren eller decenniet. Bajen har dessutom gjort det så smart för sig att ju sämre det går desto starkare blir identiteten. Det är en väldigt bra konjunkturutjämnande åtgärd.

Samtidigt är det kanske inte så, det är lite paradoxalt på något sätt eftersom att de också har haft en ganska stark medgångsidentitet de senaste året. Men det finns någon romantik kring Bajen som är väldigt stark. Det är distinkt, tydligt och funkar för de. Det är inget att orda om.” säger Simon Strand.

Här kan ni lyssna på hela den podden.

Nu: Inför MFF-Redbull jobbande coming up.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: