”AIK måste tänka om – räcker inte med skylt och laxwrap”
PODCAST. I senaste avsnittet av podcasten ”Frispark” tar FotbollDirekts journalist Mårthen Bergman tempen på den allsvenska fotbollen. Podcasten gästas av PR-konsulten Simon Strand som ger oss en unik inblick i hur de allsvenska klubbarna jobbar med marknadsföring och PR.
– AIK skulle kunna dubblera sina intäkter inom inte allt för många år, tror jag, säger Strand.
Simon Strand är PR-expert och ligger bakom flera av AIK:s hyllade kampanjer de senaste åren. I senaste avsnittet av podcasten ”Frispark” berättar han om hur han ser på kommunikationen, marknadsföringen och PR-arbetet i de allsvenska klubbarna.
– AIK drar väl in femte mest i allsvenskan eller någonting sånt. Där känns det som att, förutsatt att man reducerar mängden negativ publicitet och maximerar den positiva och jobbar på ett annorlunda sätt, så skulle man kunna dubblera det inom inte allt för många år, tror jag, men jag är ingen expert, säger han i podcasten.
En del som klubbarna måste arbeta på är sponsringen, menar Strand.
– Man behöver få till ett paradigmskifte. Sponsringsmodellen bygger på en ganska förlegad syn på kommunikation, är min uppfattning. Det man säljer motsvarar inte det som de största varumärkena i Sverige är ute efter att köpa, säger han och utvecklar:
– Modellen ser ut ungefär som den har gjort i 20 års tid. Du köper exponering. Om jag är silversponsor så får jag 20 meter skylt på arenan och det är 2000 minuters tv-tid och si och så många åskådare på plats per år. Sen får jag och 12 key account managers på min marknadsavdelning gå och kolla på match i en loge och äta en laxwrap i paus, typ.
Han säger att de stora företagen är ute efter någonting annat.
– De vill ha mer innehållsdrivna partnerskap, är min uppfattning.
Den här artikeln handlar om: