AIK:s mål – över 31 000 i snitt: “Ska bli som Bundesliga”
AIK satsar på att under de kommande åren kunna öka sitt publiksnitt hemma på Friends Arena till över 31 000 åskådare. En utopi eller en dröm som kan bli verklighet?
– Det är en lång väg att gå, men det här är ingen hybris, säger AIK Fotbolls vd Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.
Under torsdagen meddelade AIK på sin hemsida att man tänker stänga etage tre på Friends Arena under säsongen 2014, med undantag för bortasektionen som tar in 3000 åskådare.
Det här gör att arenans publikkapacitet blir 34 000 i år. Men AIK skrev också följande: “Målsättningen för AIK är att under de kommande åren ha ett ständigt behov av att ha det tredje etaget öppet i samtliga hemmamatcher”.
Innebär det att klubben satsar på att ha ett publiksnitt på över 31 000 (bortasektionen borträknad då AIK inte kan styra över den i lika stor grad)? Ja, det stryker nu vd:n Thomas Edselius under.
– Det är precis så man ska tolka det, säger Edselius till FotbollDirekt.se och fortsätter:
– Alltså, varför vi nu skärmar av etage tre finns det flera anledningar till. Först och främst, låt säga att vi spelar ett derby mot Djurgården och det kommer 35 000 på matchen och etage tre är öppet. Då kan man titta på kort från matchen och tänka: “Oj, det är ju bara halvfullt”. Det ser inte tajt och roligt ut.
– Skulle du fråga alla AIK:are nu om vilken storlek på arenan de vill ha så säger de en med plats för 30 000. Det är ingen som vill ha 50 000 nu. Men om vi är duktiga på att erbjuda en bra produkt, det finns ett behov och vi växer – då är vi de första som vill öppna upp. Så ja, du tolkar det helt rätt.
Men det låter som att det är en lång väg att gå dit?
– Ja, det är det. Men vi tillsammans med Sef och alla andra allsvenska klubbar jobbar ju för att öka intresset för fotboll och allsvenskan i största allmänhet. Det är ju inte bara vi som ska öka, utan hela allsvenskan. Vi ska ju bli som Bundesliga och som i Holland.
Det är inte den här klassiska AIK-hybrisen, som det talas om, som har drabbat er i den här frågan?
– Nej, det är det inte. Sen – vem vet om det är 2015 eller kanske 2025 som vi når det här. Men det är vår målsättning att vi ska använda oss utav hela arenan. Det är inte någon hybris, utan tvärtom. Nu minskar vi ju den för att den ska kännas tajt och för att det ska kunna bli utstålt.
– Innan har ju säkert många resonerat att: “Det finns alltid biljetter över så vi får se om vi går eller inte”. Men nu kan det bli utsålt och då gäller det att hålla sig framme. Vi kommer inte att öppna upp det tredje etaget i derbyt mot Djurgården bara för att vi skulle kunna sälja fler platser.
Så det här är ett beslut som kommer att stå över hela säsongen oavsett vad som händer?
– Ja, så är det, avslutar AIK Fotbolls vd Thomas Edselius.