Vilda publikmålet rosas: “Är det nån som klarar det är det AIK”
AIK stänger översta etaget på Friends Arena – men på sikt hoppas man ha ett så högt snitt att avskärmningarna inte ska behövas. 31 000 i hemmasnitt… hybris, eller? Det djärva målet applåderas i dag:
– Visst är det en tuff målsättning, men är det något varumärke i allsvenskan som har styrkan och dragningskraften att lyckas så är det AIK, säger Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån Passion Lab, till FotbollDirekt.se.
AIK berättade i går på sin hemsida att tredje och översta etaget på Friends Arena i år kommer vara stängt med undantag för bortasektionen. Något som ger en maxkapacitet på 34 000 (varav 3 000 är vigda för bortalaget). Samtidigt gör man klart att en målsättning på sikt är att ha hela arenan öppen, och med det ett publiksnitt över 31 000.
I dag utvecklar AIK genom vd:n Thomas Edselius det hela för FotbollDirekt:
– Det är en lång väg att gå, men det här är ingen hybris, säger Edselius till FotbollDirekt.se.
– Skulle du fråga alla AIK:are nu om vilken storlek på arenan de vill ha så säger de en med plats för 30 000. Det är ingen som vill ha 50 000 nu. Men om vi är duktiga på att erbjuda en bra produkt, det finns ett behov och vi växer – då är vi de första som vill öppna upp.
I fjol var hemmasnittet 18 900. Med andra ord en lång bit kvar. Men den djärva målsättningen får nu beröm av varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, som ser stor potential publikt hos AIK:
– Är det något varumärke bland klubbarna i Sverige som har den styrkan och dragningskraften att lyckas med det, så är det AIK,säger Turner Olovzon till FD.
– De har störst fanbase, och samtidigt är de också de som väcker starkast känslor bland konkurrenternas fans. De berör på flera sätt, både kärlek och hat, och de har definitivt potentialen att växa sig än större. Sedan är det enkelt att sätta upp ett mål, men man måste också kunna presentera en plan för hur man når målet. Men jag både hoppas och tror att AIK har en sådan plan.
Han ser också AIK:s målsättning som ett exempel för andra klubbar i allsvenskan, ja idrottsklubbar överhuvudtaget. Inte på det sättet att alla ska sträva efter att ha 31 000 i hemmasnitt, men det att sätta upp mål utanför planen är något vi behöver bli mycket bättre på i Sverige, menar Turner Olovzon.
– Det är en tuff utmaning, men någonstans kan jag gilla det. Det är alldeles för lite av den här typen av målsättningar i svensk idrott. Mer varumärkesorienterade, ekonomiska och affärsmässiga mål och att man låter idrotten vara en produkt av det.
– Det är väldigt många klubbar därute som uteslutande sätter upp sportsliga målsättningar, men det går inte att börja med att säga att man ska spela bra fotboll för att växa som klubb och bli framgångsrik. Därför blir jag glad att höra det här.
Annars hör man ofta det motsatta från svenska klubbar, att det handlar om att spela vinnande och/eller attraktiv fotboll så kommer publiken på köpet?
– Det är klart att det sportsliga är oerhört viktigt, och här blir det lite en “hönan och ägget”-diskussion, men jag tror inte att man enbart kan lägga det i händerna på de elva ute på planen. Det är inte bara så att bara man spelar bra fotboll, så kommer publiken. En klubbs möjlighet att växa ligger lika mycket på de bakom kulisserna i klubbarna, på kontoret om du så vill.
– Jag tror att är en knäckfråga för klubbarna att vända på steken där, och att ha tålamod med det. Att bli framgångsrika sportsligt är naturligtvis oerhört viktigt för att växa publikt och stärka sitt varumärke, men hur du presterar sportsligt är också avhängigt av flera faktorer bortom din kontroll; tur, tajming, skador, domslut och så vidare. Men att marknadsföra klubben rätt och växa ekonomiskt, det är definitivt möjligt att påverka på längre sikt.
Turner Olovzon tycker att samtliga svenska klubbar kan växa sig större genom att arbeta mer målmedvetet med marknadsföringen. Men det krävs kanske att några går i bräschen.
– Det är väl de (AIK) och Malmö FF som är närmast där att bli det där flaggskeppet som FC Köpenhamn är i Danmark. Det är några storstadsklubbar de senaste åren som har växeldragit, satsat och trott att de ska kunna ta det steget, men inte lyckats av olika anledningar.
– Och många tycker säkert att det är charmigt att olika klubbar vinner allsvenskan varje år. Men jag tror att det vore bra för hela allsvenskan om någon ligger på en hög nivå över tid.