PÅ FD: AIK-bossens hemvändarstrategi – ska ge SM-guld
SOLNA. Stefan Ishizaki och Jos Hooiveld värvades i somras. Tidigare finns rutinerade spelare som Nils-Eric Johansson och Dickson Etuhu i truppen.
– Det är nog ingen tillfällighet. Det är klart att det finns en strategi utifrån var klubben är i dag. Klubben såg inte ut som den gör i dag för fem år sedan, säger sportchefen Björn Wesström till FotbollDirekt.se.
När AIK i somras sålde Nabil Bahoui till Al Ahli värvade man in Jos Hooiveld och Stefan Ishizaki. Två gamla AIK:are, två rutinerade spelare.
– Vi har på ett sätt som byggt AIK:s ekonomi de senaste åren visat att vi klarar av att hantera både troliga och otroliga scenarion samtidigt som vi når topplaceringar i allsvenskan. Sen har vi inte vunnit, och det är en tydlig drivkraft framöver, säger sportchefen Björn Wesström.
Finns det någon strategi bakom att fylla på med mer rutinerade spelare som ”Ishi” och Jos? Eller är det en tillfällighet?
– Nej, det är nog ingen tillfällighet. Det är klart att det finns en strategi utifrån var klubben är i dag. Klubben såg inte ut som den gör i dag för fem år sedan. Det är en skillnad och då har den möjligheten öppnats upp, att gå för mer erfarna spelare också, säger Wesström och fortsätter:
– Men för mig handlar allting om att det är komplement till varandra. Vi kan inte ha spelare som bara är över 30 år som vi inte kan sälja vidare, för då fallerar den delen av verksamheten, utvecklings- och försäljningsverksamheten. Men vi kan heller inte bara ha spelare som är 17 år och har massa potential. Vi måste komplettera kvoterna med varandra. Sen blir det så att under vissa perioder så fyller man på vissa kvoter mer än andra, och då framstår det som att man gör någon form av enskild satsning på någonting. Men i det stora hela, tittar man över en femårsperiod tror jag man kan se ett ganska tydligt mönster.
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll