HELGLÄSNING: Så ska nya Hammarby byggas
Han var en huvudperson bakom den senaste trippeln i allsvenskan och har sålt spelare för 100 miljoner kronor. Om tiotalet dagar träder Jesper Jansson på allvar in som sportchef i Hammarby.
– Vi ska börja bygga en stomme. Det gäller att börja på rätt sätt. Ta saker i rätt ordning, Allt handlar om att skapa en så stark Hammarby-identitet som möjligt, betonar Jesper Jansson för FotbollDirekt.se.
Fem titlar på tre år med Helsingborg, Champions- och Europa League, hann det bli för Jesper Jansson.
Där på fick han ett av Skandinaviens mest åtråvärda jobb när han tog över chefscoutrollen i FC Köpenhamn.
I dag är han nu bara tiotalet dagar i från sin första officiella arbetsdag för Hammarby Fotboll. Jesper Jansson berättar här i en längre intervju om sina första intryck och bilder av en av landets största klubbar.
Hur kommer det nya Hammarby att se ut? Hur ska det byggas och hur stor budget finns för honom redan i kommande sommarfönster?
– Hammarby har en stark organisation och det finns en tydlig plan redan innan jag har kommit in i bilden, börjar den 46-årige smålänningen och resonerar:
– Men det är klart att jag har många idéer. Jag vet vad jag vill göra och jag har stor frihet. Bland det viktigaste blir att bygga en ännu starkare identitet och då måste vi veta exakt hur och var och i huvudsak ska titta på spelare i från. Vilka marknader som allra mest?
– Stockholm lokalt är ju förstås nummer ett men sedan är det intressant med som exempelvis norrland. Geografin har flyttats väldigt mycket mer norrut genom exempelvis Östersund och Giffarna. Södra Sverige upplever jag har tappat lite, bortsett från Malmö FF.
Och här vill inte Janson fara för snabbt fram.
Synsättet han så starkt under HIF-tiden allt mer fick kring marknader underifrån här i Sverige finns kvar.
– Det finns många bra spelare i superettan, division I och till och med division II. Svenska klubbar har blivit bättre på att scouta spelare här hemma men det finns mer att göra. Titta på så framgångsrika klubbar som Östersund, Sirius och Jönköping är. Det är mycket en lokal prägel som skapat starka identiteter i sådana klubbar.
Jesper Jansson fortsätter:
– Vår bas ska vara i Sverige men jag vill inte redan nu peka ut Hammarbys marknader men det är det och inom Skandinavien som kommer att bli där vi tittar på mest. Om jag har ett större kontaktnät i dag än i Helsingborg?
– Ja, det kan man säga att jag har. Det är på en högre nivå i dag.
Vad har du lärt av tiden i FC Köpenhamn, är du tydligt en man med större erfarenhet i dag än innan FCK?
– Jag har fått med mig oerhört mycket. Väldigt mycket. FCK är ju ett bolag, man tittar oerhört mycket och tänker i resultat. Det finns en kraft i klubben genom höga krav och resurser – och tydlighet. Det är så tydligt vad alla gör, organisationen. Ja, det här är någonting jag poängterar starkt att vi i Hammarby ska jobba hårt med också. Ansvar och mandat. Att organisationen blir som ett lag.
Hur ser du på Hammarbys U-verksamhet som har växt till en av landets framgångsrikaste de senaste åren?
– Jag är lite överraskad. Det håller hög nivå. Jag har ju fått struktur och visioner presenterade och så ser man på hur egna namn Leo Bengtsson och Marcus Degerlund utvecklas. Det om något visar ju förstås att Hammarby har hittat en effekt i arbetet med akademin som är framgångsrik.
Hur ser det ut med idéer – hur sugen är du att få testa ditt kontaktnät i ett ännu större sammanhang än i Helsingborg?
– Jo, men jag har mycket idéer. Det finns mycket spännande. Det är klart att det det är inspirerande att ha ett sådant här jobb igen. Det känns oerhört spännande att få chansen att göra det jag gör i en klubb av Hammarbys storlek.
Frågan är nu vilka namn som kan bli aktuella? Kan det gå så långt att ett namn av Jiloan Hamad-tyngd blir aktuellt? Så väl Erkan Zengin som Pär Hansson har ju nämnts och så finns ju tidigare HIF-namn som Rasmus Jönsson som möjlighet?
– Jag har inga kommentarer till sådana saker just nu, avslutar Hammarbys sportchef.