Är FD 08-fixerade?
Det vanliga gnället i kommentarerna hos oss är att medias koncentration kretsar för mycket kring storklubbarna. Är media för storstadsfixerade? I grund och botten inte. Svaret är nej på den frågan men fenomenet utgår förstås vad kunden som allra mest vill ha. Och därmed en viss koncentration kring storklubbarna men ingen fixering.
Det ondgörs över att lag som Djurgården, AIK, Malmö FF, Hammarby och IFK Göteborg får för stor mediaexponering. En många gånger riktig bild – de flesta läsare förstår vad det handlar om och vilka krafter och förutsättningar som styr – men inte alla.
Därför: här FotbollDirekts bild av journalistik, ställt mot kommersiella värden.
FD skriver endast om svensk fotboll och vi har ett uppdrag från våra ägare om bevaka svensk fotboll på ett sätt som berör och engagerar. Vi vill skapa debatt, vi vill sälja svensk fotboll. Och det gör vi förstås genom att nå ut till så många som möjligt.
Det handlar om skriva för våra läsare. Vad vill vår läskrets som allra mest se och höra om? Det är det som styr oss och skapar innehållet på FD.
Men vi har alltjämt ett publicservice-ansvar gentemot sporten, för FD:s helhet som nyhetstidning.
Och ännu i grund och botten är vi breddmässigt ledande på svensk fotboll, även om vi blivit blivit smalare över den senaste tvåårsperioden.
Med det sagt gav inte en jämnt fördelad bredd tillräckligt resultat för att försvara en fortsatt fullskalig public-service-satsning. Och det var en linje FD höll fast vid i många år – utan framgång.
***
Genom nya FD har däremot snabbt vårt läsarantal mångdubblats.
På 18 månader har vi blivit fem gånger så stora genom att i större utsträckning koncentrera vår journalistik kring vad vi ser ger resultat. Det genom att noga analysera vad ni, de allra flesta av våra läsare vill se på våra sidor.
Med det riktar vi en större del av våra resurser mot vad som mest berör vår läskrets. En inriktning och beslut vi har tagit för att motsvara de högt ställda förväntningar som finns på oss – men ytterst är det ett beslut en klar majaoritet av våra läsare har tagit.
Det är förstås ni som styr vad vi skriver om – ingenting annat. Det är den bilden som råder, ingenting annat. Ett media, oavsett genre, kan aldrig sätta sig över sina kunder, så inte vi heller.
Med det sagt. Det finns statistik på allt. Det går att i real-tid se vad som fungerar – och inte. Redan 30 min efter en publicering vet du hur ett jobb kommer att fungera, eller inte.
Nya FotbollDirekt är således skapat av 95 procent av våra läsare – det är ni som styr vad vi skriver om.
Hade den trafikstock vi i nuläget byggt upp kunnat uppnås genom en jämnt fördelad journalistik så hade det förstås varit ett idealscenario – från norr till söder med en exakt procentuell fördelning – men nu är det inte så och vissa klubbar lägger beslag på ett större massmedialt utrymme.
Det är ingen perfekt verklighet men en verklighet och att marknadskrafter styr är ingen nyhet. All media, till och med statliga SVT, är beroende av reklam/sponsorship-intäkter.
En krass sanning som bara är att förhålla sig till alldeles oavsett det handlar om TV4, TV3, Kanal5, Expressen, Aftonbladet, eller Fotbollskanalen.
Vinstintressen styr med andra ord inriktning på så vis att vi skriver för våra läsare – däremot får vinstintressen aldrig styra det journalistiska innehållet.
En viktig distinktion och skiljelinje som aldrig får korsas. Oberoendet i den bevakning av svensk fotboll vi jobbar med. Hur vi skriver, alldeles oavsett det är kritiskt eller innehåll av mer neutral karaktär.
***
Det vill säga; hade det gett FD lika mycket trafik att skriva om Trelleborg som om AIK så hade vi förstås gjort det. Nu är det inte så – och då gäller det att förhålla sig till det, oavsett vad vi nu tycker om det – men därmed inte sagt att bevakning utesluts kring vissa klubbar. Men vissa får mer utrymme, andra mindre. Allt efter vilket intresse det framkallar – även om det givetvis finns undantag.
En nyhet är en nyhet. Ett nyhetsvärde är ett nyhetsvärde. Oavsett klubb. Men fördjupning och att bygga ut nyheter – ja, på så vis finns ett större utrymme för större klubbar.
Det finns en verklighet att förhålla sig till. Ett kommersiellt projekt måste generera intäkter genom att sälja annonser på den trafik man har. Alltså – ju större trafik, desto större profit.
Dock känner vi ändå någon form av public service-ansvar och har alltjämt ett breddansvar i den mån våra resurser medger det.
Och som sagt; jag vågar påstå att den bredd vi har hittar ni ingen annanstans, hos någon av våra konkurrenter.
Och, jo, vi ser mycket av vad ni skriver, sen att vi inte av hävd går in i kommentarsfält är en sak. Dels är det en resursfråga med flera hundra kommentarer var dag, dels handlar det om att komma med konstruktiv kritik.
Vi svarar på ett hundratal mejl i veckan, god ton innebär alltid svar från våra redaktionella medarbetare.
Till sist. Den eviga klichén om att allt var bättre förr…
Ja, ni är några som påpekar att ”FotbollDirekt var bättre förut när det var mindre skandal-rubriker” och så vidare – men vårt läsarantal skvallrar om något helt annat.
FotbollDirekts ambition är att hitta mixen av att vara både seriös och tabloid, djupgående och underhållande, rapportera mycket om de största lagen men med ett fortsatt breddutrymme för bitvis alla allsvenska klubbar.
Trevlig helg!