AIK- och Bajen-sjuka har spridit sig till Norge
OSLO. Jag har varit på samtliga tre “jippo-matcher” i Sverige i sommar. Nu har jag även besökt Norge och sett ännu ett storlag i Skandinavien. Och jag kan säga er, problemen med de här drabbningarna finns även i vårt grannland.
Hammarbys match mot Paris Saint Germain blev en flopp rent publikmässigt. Inför den fick klubbens nya tröjsponsor Herbalife kliva in och köpa upp biljetter för att sedan sälja vidare för 11 kronor. Arenan blev halvfull. Stämningen var patetisk.
Därefter åkte PSG vidare till Göteborg och ställdes mot Real Madrid på Ullevi. Den matchen sålde slut, men känslan är att biljetterna gick åt mycket fortare i fjol inför Supermatchen som spelades då (Manchester United-Barcelona). Intresset för den här sommarens batalj var i alla fall inte lika stort. Det märktes även på antalet journalister som bevakade matchen.
I förra veckan spelade så AIK sin träningsmatch mot Manchester United på Friends Arena. Där hade United räknat med att sälja ut arenan i ett nafs, precis som de gör i Asien eller USA. Det hela resulterade i en flopp och bara 30 000 kom för att se matchen – trots sänkta priser.
Men det är inte bara i Sverige som problemen med att sälja biljetter till den här typen av matcher finns. Situationen är likadan i Norge.
Jag har varit på Liverpools alla fyra matcher i Norge under de senaste åren. Det är bara årets match, som spelades i onsdags, som inte lyckats locka tillräckligt med publik för att fylla hela arenan. 16 000 kom till Ullevål (kapacitet: 25 000). Och då ska man veta att norrmännen avgudar sitt Liverpool. LFC är enormt stora i Norge. Trots det blev det ingen publikfest, som det brukar bli.
Om inte de skandinaviska klubbarna förstår att biljettpriserna är alldeles för höga och om de fortsätter att överskatta intresset för spelare som Javier Pastore (ja, SGA trodde ju att fler spelare än Zlatan skulle locka publik till Hammarbys match) – då kan det här sluta riktigt illa.
Då kan klubbarna gå på riktiga nitar framöver.
Jag menar, Liverpool gjorde alltså sitt fjärde besök på kort tid i Oslo förra veckan. Ändå höjdes priserna kraftigt jämfört med tidigare. Helt obegripligt.
Klubbarna verkar ju som tur väl är förstå att det finns risker med sådana här matcher. AIK fick ju till exempel en bestämd summa för att spela mot Manchester United. Men hur mycket är en halvfull match där United-fansen tar över Friends Arena värd egentligen? Självklart var väl det här smart gjort av AIK, men alla matcher som spelas på ens hemmaarena ska väl vara till för ens supportrar? Det ska väl vara ett arrangemang som de gillar, som de vill gå på? Så blev det ju inte riktigt här.
Jag tycker att det är oroande att klubbarna verkar se så mycket positiva saker med de här matcherna när deras egna supportrar väldigt tydligt visar att de inte intresseras av dem.
Känslan jag får av de här matcherna är att svenska klubbar gärna säljer ut sig för att kunna nämnas i samma andetag som de här storklubbarna. Det känns inte värdigt.
Men det minsta klubbarna kan göra är att i alla fall se till att priserna sänks till normala nivåer för sådana här matcher. Då kan man ta det för vad det är. Klarar man inte av det, då borde inte matchen spelas.