PÅ FD: Bajens vd om fansens betydelse – ”En match med 25 000 finansierar Rodics säsong”
25 000 åskådare för Hammarby på måndag mot Örebro, och man har betalat större delen av en höstsäsong med Vladimir Rodic. Det säger Hammarbys vd Henrik Kindlund. En fortsatt publiksuccé för Bajen och överskottet kommer läggas på spelartruppen:
– Går vi över 21 000 åskådare på en match… alla biljettintäkter utöver de 21 000 återinvesterar vi direkt i spelartruppen, säger Kindlund till FotbollDirekt.se.
Hammarby återvände till allsvenskan 2015, och man slog då det allsvenska publikrekordet någonsin med ett hemmasnitt på 25 509. Sedan dess har publiksnittet varit något lägre men legat stabilt över 20 000 (22 137 i fjol och 22 885 säsongen 2016).
Hittills i år är snittet 23 700, med många matcher strax över 20 000 åskådare. Det är en gång hittills i år som man varit under 20 000 åskådare (hemma mot Dalkurd, 19 969).
En baspublik på 20 000 ger en ekonomisk trygghet för klubben med ett säkert inflöde som ger möjligheter att planera framåt, och bara en enskild match ger intäkter som går att översätta sportsligt. Hammarbys vd Henrik Kindlund exemplifierar kring vilka publiksiffror som krävs för att finansiera ett nyförvärv som sommarens stora namn in, Vladimir Rodic.
– En vanlig spelare har en rekryteringskostnad som ligger på runt två miljoner kronor. Det här varierar givetvis från spelare till spelare, men generellt, en snittkostnad på två miljoner kronor för att sajna ett nyförvärv, säger han till FotbollDirekt.se.
– Och om vi säger två miljoner, det motsvarar ungefär 10 000 biljetter. Så skillnaden mellan 20 000 och 25 000 åskådare på en match, det är en miljon kronor för oss.
Han fortsätter:
– Vi tog in Rodic nu efter en halv säsong. Skulle vi exempelvis bli 25 000 åskådare mot Örebro nu på måndag, då har det finansierat stora delar av honom för den här säsongen. I förhållande till om det skulle vara 20 000, det blir en stor skillnad bara där.
20 000 är nämligen det budgeterade publiksnittet i år. Även om det inte går en direktlina mellan biljettintäkter och investeringar i spelartruppen, så är matchintäkterna från publiken något som är avgörande för hur mycket man kan investera i truppen.
– Säg att vi som nu budgeterar för ett hemmasnitt på 20 000… de publikintäkter som går över budget, de lägger vi på sporten. För några år sedan då vi låg sämre till ekonomiskt, då stoppade vi de pengarna i kassan. I dag är det så att de biljettintäkter som överstiger budget återinvesteras.
– Man kan säga att de biljetter vi säljer utöver 21 000, de går rakt tillbaka till sporten. Då börjar vi gå plus, och de intäkterna investeras direkt i truppen. Och vi ligger jättebra till för att klara budgeten i år, så det är klart att det betyder jättemycket för oss ekonomiskt. Det är få andra klubbar som är på den nivån vi är på.
Hammarby har fortfarande en klart större andel av intäkterna som kommer från publiken än vad många toppkonkurrenter har:
– Vi sticker ut där. Även om vi har bra sponsorintäkter så har vi mycket högre biljettintäkter. Malmö FF till exempel har högre sponsorintäkter än biljettintäkter. Vi låg över 50 miljoner kronor i biljettintäkter förra säsongen och vi går mot 50 miljoner kronor i biljettintäkter i år.
Samtidigt så har Hammarby varit en bra bit efter många konkurrenter på andra fronter. Vad gäller spelarförsäljningar så har man lite att visa upp jämfört med till exempel AIK och Djurgården. Pa Dibba till kinesiska Shenzhen nu i sommar och Joseph Aidoo till belgiska Genk i fjol är två affärer där man når över tio miljoner i övergångssumma, annars är det skralt.
Henrik Kindlund säger att det är helt avgörande för fortsatt framgång att man kommer igång med den biten också.
– Vi klarar oss ungefär så här långt som vi har klarat oss nu på bara publiken. Men tittar du på Malmö och AIK så lägger de betydligt mycket mer pengar än oss på sina spelartrupper. Ska vi vara med i toppen över tid så måste vi sälja spelare, så är det bara.
– Nu har vi ett antal unga intressanta spelare i truppen. Vi tycker att vi har det, det handlar om att de ska få sitt definitiva genombrott nu. Så vi tror absolut att vi kommer kunna göra det snart. Jesper Jansson har en historia av att sälja dyrt, både i Helsingborg och i FCK. Så det har vi sagt, att 2019 och 2020 så ska vi vara i gång med det. Och det måste vi vara för att kunna vara med och konkurrera över tid.
Och om ni inte lyckas, vad talar för att ni fortsatt håller er i toppen?
– Generellt kan man säga att Malmö ligger långt före alla andra ekonomiskt, både i det de redan har samlat in och i det de drar in. Sedan ligger AIK tvåa. Sedan efter de två så är det väldigt jämnt. Du har Häcken, Norrköping, Östersund, Djurgården, Elfsborg, IFK Göteborg, oss… det blir en lång rad av klubbar. Och står du och stampar ekonomiskt så handlar det mycket om hur bra får du till den specifika säsongen.
– Och det går alltid att få in en fullträff ett enskilt år. Men det kan vi se, att klubbar som har ungefär samma sportsliga budget som vi; Häcken, Göteborg och Elfsborg, de ligger inte så bra till i tabellen. Det kan man se överallt i alla ligor, att över tid så är ekonomin avgörande. Det är klart att biljettintäkterna för oss, det är en jäkligt bra bas. Där är vi unika. Men när vi väl börjar sälja spelare så kan vi ta det till nästa nivå.
Den utveckling som skett sportsligt i år är dock något som enligt Kindlund gör att Hammarby kan konkurrera om spelare från högre hyllor än tidigare.
– Det är klart att spelarna själva, om de tittar på Hammarby nu… det är inte bara publiken som lockar. Vi har en bra tränare, en bra trupp, en tydlig sportslig plan framåt och vi konkurrerar i toppen. Och det märker vi när det gäller potentiella hemvändare. Det är många fler fall av hemvändare där deras agenter hör av sig till oss nu, jämfört med hur det var för bara några år sedan. Då hade vi ett framtidsprojekt som folk tyckte var roligt och lockande. Men nu kan vi leverera ett projekt som direkt är sportsligt intressant och lockande för spelaren.
Även om man inte skulle locka mer publik så finns alltid möjligheten att att skruva på biljettpriserna för att få upp intäkterna.
Lockar det att göra det?
– Nej, vår upplevelse är att det inte går att jobba så. På lösbiljetterna, där var det länge sedan vi höjde. Där vi ligger lite lägre än flera av konkurrenterna, och vi ligger framför allt lägre när det gäller säsongskort. Vi ligger långt efter MFF och AIK till exempel. Vi skruvar upp det lite grann år för år, men inte alls för mycket. Det är inga dramatiska höjningar. Höjer vi för mycket så tappar vi publik.
– Och Hammarby är Hammarby, vi vill att alla ska kunna gå på matcherna. Sedan kanske inte alla kommer att ha råd med sittplats mitt på långsidan, men till sektioner som exempelvis familjeläktaren och i klacken, där aktar vi för att göra några höjningar. Vi vill att alla som vill ska kunna se Hammarby.