Ekonomiskt rekord för Gais: "Bästa jag känner till"
Gais stormar fram i allsvenskan.
En succé som även har gett finansiellt eko.
– Vi har sålt över 10 000 biljetter i snitt, säger ordförande Stefan Tilk till GP.
För ett par månader sedan var det nog få som kunde förutspå vilken succé det skulle bli för nykomlingen Gais, som i skrivande stund ligger trea i allsvenskan.
Men återkomsten till svensk fotbolls finrum har inte bara inneburit en sportslig framgång. Publiksnittet efter de sex första hemmamatcherna är 9 147 åskådare per match, vilket är den bästa noteringen sedan 1973.
– Ska jag vara helt ärlig så trodde jag att det här kunde hända. Tittar man tillbaka så har det inte varit på det här viset med intresse sedan 70-talet. Det är fantastiskt roligt. Och vi har faktiskt sålt över 10 000 biljetter i snitt till matcherna, säger ordförande Stefan Tilk till GP.
Inför säsongen budgeterade Gais med ett publiksnitt på 6 000, men efter den fina säsongsinledningen har det målet reviderats till 8 000.
– Vi har valt att styra om det dit. Men även om vi är hemma intäktsmässigt på publiksidan så saknar vi fortfarande lite kring nettointäkten, det här då kostnaderna har ökat med säkerhet och matcharrangemang. Blåvitt-matchen blev dyr. Det kostade 700 000 kronor i säkerhetskostnader. Men vi kommer landa på tre till fyra miljoner mer i intäkter på publiksidan än vad vi hade budgeterat med.
Utöver publikintäkterna har även sponsorpengarna ökat rejält. Enligt GP är intäkterna från sponsring just nu uppe i 10,5 miljoner kronor för 2024.
– Det är det bästa jag känner till. Jag tror det är bäst någonsin i klubbens historia. Sedan är det svårt att jämföra med olika tider och värdet på pengarna. 2012 (året efter Gais allsvenska succésäsong) hade vi åtta miljoner, tror jag. Så det är väl motsvarande nu, kanske, säger Tilk.