PÅ FD – ”Det finns så många missförstånd om AIK:s klubbmärke”

DET HÄR ÄR EN ANNONS FÖR BOKEN ”FOTBOLLENS HERALDIK”

Nu finns den ultimata julklappen för fotbollsnörden till försäljning på FotbollDirekt. Boken Fotbollens heraldik förklarar författaren och tidigare Svenska Fans-skribenten Leonard Jägerskiöld Nilsson varför de största klubbarnas emblem ser ut som de gör.

Boken erbjuds här i ett samarbete mellan FotbollDirekt, Svenska Fans och bokförlaget Pintxo. de 229 sidorna kan du dessutom läsa om udda märken och förstå bakgrunden till de största svenska klubbarnas sköldar.

Här nedan får du ett smakprov plockat ur Fotbollens heraldik kring AIK.

”This is the fucking Champions League, not amateur football. Please take your responsibility!” skrek Stuart Baxter till domaren Alain Sars under AIK :s match mot Barcelona i Champions League hösten 1999.

Anledningen till tränarens utbrott var att den spanska giganten precis hade kvitterat till 1–1 trots att hemmalaget utförde ett dubbelbyte. Med två man färre i straffområdet, och överrumplade av situationen, blev det omöjligt att stå emot katalanerna. Abelardo nickade in Figos hörna, Baxter skickades upp på läktaren och något senare hade Barcelona vunnit matchen med 2–1.Även om förlusten var skandalös blev Stuart Baxter för evigt ihågkommen av supportrarna för sitt utspel. Ett citat som passade väl in i AIK-mentaliteten.

AIK är en av Sveriges största klubbar sett till både framgångar och fans. Stockholmsklubbens supportrar har länge närt en ”vi-mot-dem-känsla”, vilket bland annat manifesterat sig i kampanjer som ”AIK mot inte AIK” och ”Vi är inte ni”. Slogans som samtidigt som de reflekterar klubbens självbild skiljer sig från hur man agerar i handling.

AIK har nämligen under de senaste åren arbetat för integration genom fotbollen och den vägen gett lokala förmågor som Alexander Milosevic, Robin Quaison och Nabil Bahoui chansen. Något som Sportbladet uppmärksammade 2013. Spelare som därefter blev både utlandsproffs och landslagsmän.

AIK har därmed snarare visat att klubben står för öppenhet och gemenskap. Till skillnad från den väletablerade självbilden.

Historien om AIK klubbmärke:

I slutet av 1800-talet fick AIK:aren Fritz Carlsson-Carling uppdraget att rita AIK:s nuvarande emblem, vilket han gjorde med målsättning att fånga tre egenskaper hos klubben: tradition (tornen), styrka (balken) och framgång (solen). Det florerar en rad missförstånd om emblemets symboler, till exempel att tornen skulle vara en krona fast de i själva verket är hämtade från Stockholms skyddshelgon S:t Eriks vapen.

Att solen skulle representera Solna är att annat vanligt missförstånd, då Solna blev stad först 1943, 45 år efter att emblemet skapats.
Solen är istället en referens till ”Sol Invictus” (den oövervinnerliga solen), en solgud under antikens Rom.
Avslutningsvis är emblemets färger gult och blått, inte svart som en del tycks tro. Klubbmärket fick ett internationellt erkännande då det rostades fram, om än med få medtävlare, som världens vackraste i Mr. John Bowmans sportaffär i London1934.

Boken kostar 220 kronor, med en tillkommande fraktkostnad på 39 kronor. Levereras inom 5 arbetsdagar efter beställningstillfället.

Beställ Fotbollens heraldik här:

[embedit snippet=”fotbollens-heraldik-bestallningsformular”]

 

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: