Hammarbys plan när Tele2 arena börjar bli för liten
Hammarby har i flera år varit den stora dominanten på läktarna i allsvenskan.
Men efter pandemin fanns en oro över att publiken inte skulle komma tillbaka.
Nu är bilden en annan – framförallt Bajens pilar pekar uppåt och nu är man på väg att slå det allsvenska rekord man själva satte i allsvenska comebacken 2015.
Hammarbys nya publikmål, kan höja årskortstaket och om 1000 olika katalysatorer som driver det historiska publiktillflöde vi ser. SÅ mycket är intäkterna nu på väg att öka.
– Jag ser ingen anledning att oroa sig över att publiken ska minska i höst, säger Bajens vice vd Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
Efter två år av pandemi är nu de allsvenska arenorna välfyllda på läktarna igen och efter denna vår så är inte minst Hammarby stora, stora vinnare.
Det började ju redan i den första omgången med Hammarby som tog emot nykomlingen Helsingborgs IF.
Tele2 Arena var en enda stor publikfest med fullsatta läktare. Över 30 000 åskådare.
Publikmatcherna har sedan dess avlöst varandra och fortsatte sedan för Hammarby med flera utsålda Tele2-arenor.
Publiksnitt: Strax under 28 000.
Hammarbys ledning i publikligan nu vid etta sommaruppehåll är på så pass hög nivå så att man är på väg mot det högsta publiksnittet någonsin.
Hammarbys vice vd Markus Nilsson ger nu sin syn på någonting som håller på att etablera Hammarby Fotboll mot nästa nivå.
– Vi har sedan tidigare ett nåbart snittmål på runt 28 000-28 500 och fortsätter det så här kan vi nå redan i år, säger han och fortsätter:
– Jag ser heller ingen oro att suget på att gå på fotboll ska avta när det har blivit en mer normalitet att gå på fotboll längre fram i år.
Bajen öppnade redan för flera år sedan om att en framtida målsättning var utsålt i alla hemmamatcher, något man nu snuddar vid så här långt. Då för några år sedan svindlade målsättningen, inte längre.
– Vi kan inte idag förutsätta att alla som har biljett eller säsongskort alltid är på plats eller att en biljett alltid utnyttjas.
– Så taket ligger nog någonstans 2 500-3 000 över vårt tidigare rekordår från 2015.
– Men vi måste se det över ett långt perspektiv.
– Skulle vi slå i taket på säsongskort – över 16 000 igen – som vi tidigare har gjort två år, så kanske vi ska revidera ifall det är rätt.
– Vi kanske måste revidera det, köper fler säsongskort så går fler på matcher oftare.
– Men som sagt så måste vi få fler att gå på matcher oftare, sen är det bra att få nya. Men tricket är att framförallt få fler att gå på fler matcher.
Säsongskortstaket på 16 000. Är det något som ni konkret diskuterar om?
– Det är klart att vi utvärderar det. 2020 när vi slog i taket på 16 000 så diskuterade vi om det var rätt.
– Sen får man utvärdera om det är rätt, precis som vi gjorde i år.
– Om det är 16 500, 17 000 eller 18 000 är något vi får diskutera.
Hur mycket kan det bidra till klubben ekonomiskt?
– Håller det i sig hela säsongen kan det bli stora pengar – cirka sex till sju miljoner kronor kan vi få in, utan att ha räknat på det ordentligt.
Inför säsongen var det dock en osäkerhet. Helt självklart var det inte att publiken skulle komma tillbaka så starkt efter pandemin.
– Vi befarade att människor skulle ha hittat annat att göra och prioritera under pandemin.
– Det fanns en oro att människor helt enkelt skulle välja bort att gå på fotbollen efter så lång tid utan att kunna gå på våra matcher.
– Men det visade sig ju vara helt raka motsatsen.
– Det har till och med överträffat våra förväntningar.
Hur stor påverkan har pandemin haft för publikökningen ni har haft?
– Det som visar sig här är att det som visar sig på läktarna är gemenskapen som finns och atmosfären som byggs på läktarna, är så pass starkt att det helt enkelt har saknats under pandemin.
– Det gör att folk vill tillbaka till det och är så pass starkt att man väljer bort annat, eftersom att de här är så centralt och viktigt i människors liv.
– Det gäller såklart inte bara i Hammarby, men när vi pratar med folk så märker vi att folk blir väldigt glada och tacksamma att få vara tillbaka på läktarna utan massa restriktioner.
– Jag tror att den känslan kanske till och med har stärkts under pandemin – det var inget vidare och då vill man ännu mer gå på fotboll.
Istället för färre har Bajens publik blivit fler. Riktigt många fler.
Man har tagit ett stort kliv mot målsättningen på fullsatta läktare varje match.
Var ligger ni i målsättningen för att nå fullsatta läktare?
– Ja, det har ju börjat minst sagt bra.
– Som det ser ut nu så är vi på god väg, men det är en långsiktigt arbete.
– Vi måste jobba för att få fler nya Hammarbyare och sen att få de som går 1-3 matcher per säsong, att kanske gå 5 matcher per säsong.
– Då kommer vi inte vara särskilt långt ifrån i princip fullsatt varje match.
Vad är det som har gjort att ni är så framgångsrika?
– Ja du, det är svårt att säga, men det har ju mycket med boomen som blev i och med flytten från Söderstadion till Tele2 Arena.
– Vissa grundbultar som kan förklara det är att vi kom till en ny arena med bättre infrastruktur.
– Det är enklare och mer bekvämt att gå på fotboll idag. Det är lättare att gå på matcherna för barnfamiljer och ungdomar idag än på Söderstadion.
– Sen är det såklart att folk drar folk. När vi får fler som går på matcherna så drar de med sig folk oftare, som får större intresse.
– Läktarkulturen är sen väldigt aktiv och bidrar mycket i egen kommunikation och egna kanaler. Själva stämningen på plats är så pass häftig att den också drar publik.
– Det har vi försökt att dra mynt av så mycket som möjligt via olika katalysatorer, som man kan göra på tusen olika sätt.
– Det har varit ett viktigt område för Hammarby att jobba med supporterrekryteringen på olika sätt, sen sköter det till viss del sig självt, men det måste vi även aktivt arbeta med.
I en tidigare intervju av FD med finansexperten Dan Persson, konstaterade han att Hammarby är bäst på att skapa publikfester kring sina matcher.
Markus Nilsson vill inte ta åt sig äran å klubbens vägnar här, utan pekar på supportrarna som de som skapat den atmosfären som Persson upplever gör Bajen bäst i klassen.
– Vi har ju väldigt liten inverkan på stämningen, det är publiken som skapar den. Det som vi kan göra är att skapa bra förutsättningar att dels vara så många som möjligt, men också att det är så trevligt som möjligt.
– Det gör man via bra kommunikation och bra service på plats.
– Sen är det supportrarna som skapar publikfesten, vad det nu definieras som.
– Jag tror också att medias bild av Hammarbys matcher, med mycket folk och bra stämning också bidrar.
Hur mycket bidrar det med att Tele2 Arena ligger där den ligger, bara ett stenkast från Södermalm och söder om stan?
– Det tror jag är en superviktig byggsten.
– Vi har gjort en undersökning om var våra medlemmar bor någonstans, den visar att den absoluta majoriteten bor i ett område kring arenan med bara ett par kilometers avstånd till arenan.
– Sen har vi ju en stor och omfattande ungdomsverksamhet där det pågår Hammarby-aktiviteter runt om i södra Stockholm och runt arenan på daglig basis, med någonstans 3 500-4 000 kids med ledare och föräldrar och syskon, mor- och farföräldrar som springer runt med grönvitt eller samlas kring den kontexten.
– Den geografiska förankringen och att det är kring arenan är superviktigt för oss.
Hur mycket jobbar ni med den lokala förankringen?
– Den stora är ungdomsverksamheten.
– Sen 2018 har vi också jobbat mer aktivt i skolor på olika sätt och haft ett större samhällsengagemang.
– De är fokuserade kring södra förorterna, södra Stockholm och Södermalm.
– Det är jätteviktigt med det – det är en anledning också till att vi inte är i Norra Djurgårdsstan eller i Solna och gör det, vi ska vara på södra sidan för folk som vill vara någonstans där man har ett sammanhang.
Hur pass nära arbetar ni med era supportrar?
– Nära. Jag vet inte hur det är exakt hos de andra klubbarna, men jag vet av internationella kontakter, så har vi en närhet mellan medlemmar, supportrar, nätverk och klubben som är unik.
– Så är det i svensk fotboll i allmänhet, men Hammarby i synnerhet att det finns kontaktytor där klubbar bjuder in supportrar och medlemmar i.
– Det är det viktigaste som finns och vi hade inte alls varit samma utan det.
MARTI CIFUENTES OM HAMMARBY:
Den här artikeln handlar om: