Årskort för miljoner: ”Men akta er för att sänka priserna”
Allsvenska klubbarna säljer årskort över förväntan och med en månad kvar till allsvenska premiären är flera lag på väg mot 10 000 sålda.
Sport- och finansexperten Dan Persson imponeras och ser ett stärkt allsvenskt varumärke mitt i en brinnande samhällskris.
– Det är klart att det här stärker allsvenskans värde och varumärke att folk fortsätter att köpa årskort utan garanti att få gå på fotboll, säger Idrotts & Samhälles chefredaktör men varnar samtidigt för prissänkningar:
– Det viktiga i det här läget är att akta sig för att sänka priserna för mycket och så ser det inte ut att vara. Rabatter har alltid devalverat ett varumärke.
Tidigare i veckan kom för första gången sedan coronautbrottet förra våren idrotts- och kulturminister (MP) Amanda Lind med en öppning om publikinsläpp på allsvenska matcher igen – och det redan till premiärhelgen den 10-11 april.
Lind sa i en intervju med Göteborgs-Posten:
''De har föreslagit en trappa där man kan anpassa nivån på hur många som kan tas in i en publik, beroende på smittläget. Jag tror att alla ser framför sig att det kommer att bli en stegvis återöppning. Där föreslår Folkhälsomyndigheten att ett första steg ska kunna tas 11 april om smittläget inte försämras''.
Lite senare samma dag så dämpades emellertid Linds positiva ord av Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell som hade svårt att se den tidsram som Lind uttryckte hopp för. Tegnell kunde helt enkelt inte se det som aktuellt.
En strimma av hopp alltså, men just nu inte så mycket mer än så.
Men hur det nu än är med det så ser alltså än så länge det allsvenska intresset ut att hålla i sig. Hammarby har i vanlig ordning en överlägsen säljtakt med närmare 14 000, medan Malmö FF och Djurgården närmast bakom börjar närma sig 10 000. Lägg där till AIK en bit bakom med 5 000 med med hopp om det dubbla som slutresultat, samt ett IFK Göteborg som sålt slut de 3 000 kort som funnits till försäljning.
Anmärkningsvärt är att flera klubbar kan visa så fina siffror och göra det utan att behöva dumpa priser. Sådana som Hammarby, Djurgården och MFF ligger stilla enligt 2020 års nivåer, medan däremot AIK har sänkt.
Idrott & Samhälles chefredaktör Dan Persson har tittat på utvecklingen är dels lättad över att det faktiskt säljs som det gör - men visar samtidigt också oro.
- Det är klart att det här stärker allsvenskans värde och varumärke att folk fortsätter att köpa årskort utan garanti att få gå på fotboll, säger han för att sedan betona:
- Det viktiga i det här läget är att akta sig för att sänka priserna på årskort för mycket och så ser det inte ut att vara. Rabatter har alltid devalverat ett varumärke.
- Det finns vissa klubbar som sänker sina priser. Jag rekommenderar det alltså inte. Rabatter ger nämligen nästan alltid lägre intäkter och tittar man internationellt inom fotbollen så visar alla kundundersökningar att priset för att gå på fotboll hamnar alltid först på 6-7:e. Det är långt i från det viktigaste för en åskådare.
Hur viktigt är det med årskortsintäkter för en allsvensk klubb?
- Det är ju viktigt och står för en stor del av intäkter och framför allt är en likvid viktigt tidigt under ett år då man totalt sett har mindre intäkter.
- Men samtidigt ska man komma i håg att exempelvis 15 procents publikapacitet inte kommer att göra någon större skillnad då publiken som kommer att släppas in först är årskortsinnehavare som ju redan har betalat sina biljetter.
Men du tror inte på inte på publik som Amanda Lind väcker hopp för redan från den allsvenska premiären? Vad få du för signaler från ditt kontaktnät?
- Av vad jag hör nu så tror nog ingen på publik överhuvudtaget förrän tidigast i mitten av maj. Det är även min egen magkänsla också.
- Totalt sett så tror jag vi måste vara inställda på att större publikinsläpp inte kommer att bli aktuellt förrän tidigast i september, min egen känsla, samt baserat av vad jag hör genom mina olika kanaler. Jag tror att det kommer att gå framåt, det tro jag men mest av allt på ett mer symboliskt vis inför 2022. Det är då tror jag det är rimligt att våga tro på fullt ut ordinarie publikkapacitet igen.
- Det 2021 handlar om är helt enkelt att ingjuta hopp inför 2022.
FEM KLUBBAR SOM SÅLT FLEST SÄSONGSKORT:
Hammarby: 13 742 (2 mars)
Malmö: 8 514 (1 mars)
Djurgården: 7 613 (10 mars)
AIK: 5 365 (10 mars)
Göteborg: 3000 (9 februari)
SÅ MÅNGA SÄSONGSKORT SÅLDE KLUBBARNA I FJOL:
Hammarby: 16 000
Malmö: 12 000
Djurgården: 11 099
AIK: 11 073
Göteborg: 6 000
Den här artikeln handlar om: