AVSLÖJAR: Här gör storbolagen allsvenska fansen till förlorare
Klubbarna i allsvenskan och superettan vill skapa ett gemensamt biljettsystem för hela ligan. Besparingar för klubbarna och en enklare biljettlösning för supportrarna är förhoppningen. Men det går trögt med förhandlingarna. Enligt uppgifter till FD så har ett antal aktörer motsatt sig – som Got Event och AEG.
– Vi för samtal i god ton med samtliga inblandade om detta. Vi är förhoppningsfulla om att hitta en lösning, säger Sef:s generalsekreterare Mats Enquist till FotbollDirekt.se.
Klubbarna i allsvenskan och superettan har gett intresseorganisationen Föreningen Svensk Elitfotboll (Sef) i uppdrag att förhandla fram ett gemensamt biljettsystem för alla klubbar.
Förhoppningen från klubbarnas sida är en enklare och mer överskådlig lösning för besökarna på allsvenskan- och superettanmatcher där man gemensamt biljettsystem enklare kan kommunicera med supportrarna.
Exempelvis planeras en biljett-app där man som supporter enkelt kan ha sina biljettbeställningar, säsongskort och bortakort samlade på ett ställe.
En enda användare skulle behövas vid exempelvis bortaresor och inte som nu att supportern måste skapa flera nya användare beroende på vilket bolag som sköter biljetthanteringen för respektive match.
Tanken är också att kunna baka ihop biljettförsäljningen med olika erbjudanden, till exempel försäljning av merchandise.
Det finns också en förhoppning om att det ska kapa kostnader och på sikt ge större intäkter till klubbarna. Som det är nu blir det för många klubbar uteblivna intäkter bland annat i form av serviceavgifter som tas ut av biljettbolagen, pengar som annars kunnat gå direkt till klubbarna.
Sef fick efter medlemsmötet i mars uppdraget att förhandla med samtliga biljettaktörer som är inblandade på allsvenskan- och superettannivå.
Idag finns en rad olika varianter: Vissa klubbar har själva kontroll över biljettförsäljningen, för andra klubbar sköts det av kommunen, vissa jobbar mot fristående biljettaktörer eller biljettaktörer tillsammans med arenabolag.
För några av klubbarna har det helt enkelt varit en del av paketet man fått på köpet när man skrivit hyresavtal med arenabolagen, till exempel för AIK när man flyttade från Råsunda till Friends Arena.
Enligt uppgifter till FotbollDirekt så är ingen lösning i sikte för klubbarna, då några aktörer motsätter sig ett gemensamt biljettsystem.
Det handlar enligt våra uppgifter om tre aktörer som klubbarna genom Sef ännu inte kunnat komma överens med.
Lagardère, Friends Arenas driftbolag som har kontroll över biljettförsäljningen till AIK:s hemmamatcher. AEG, som sköter biljettförsäljningen för Hammarbys och Djurgårdens matcher via biljettsystemet AXS. Och event- och arenabolaget Got Event i Göteborg som kontrollerar biljettförsäljningen för IFK Göteborg, Häcken, Gais och Örgryte.
Sef:s generalsekreterare Mats Enquist säger att man tror sig kunna nå fram i förhandlingarna.
– Vi för samtal om detta i god ton och vi är förhoppningsfulla om att hinna en lösning, säger, säger Enquist till FotbollDirekt.se.
Enligt våra uppgifter så handlar det om tre aktörer som motsätter sig en gemensam lösning, Lagardère, AEG och Got Event… vad kan du säga om det?
– Jag kan överhuvudtaget inte kommentera förhandlingarna i detalj.
Hur ser ni på möjligheterna att nå en överenskommelse… är det realistiskt att få ihop detta till nästa säsong?
– Det är omöjligt att säga. Det enda jag kan säga är att vi förhandlar om detta och hoppas nå en lösning. Sedan när det blir en komplett lösning, det går inte att svara på än, men jag utgår från att det ligger i alla parters intresse att detta blir bra för våra klubbar och supportrar. Något annat skulle kännas avlägset.