Fantastiska siffran – allsvenska kampanjen som har nått 6,1 miljoner

Det var tänkt som en kampanj om att ”nu är publiken tillbaka i allsvenskan”. Istället fick kampanjen  #visadinafärger ett annat syfte – att visa på fotbollsanhängarnas storlek och mångfald under pandemin. 
Nya siffror visar att #visadinafärger haft en räckvidd på 6,1 miljoner. Och nått fram till makthavarna:
– Ja, på något sätt har de gjort det. Det är jag övertygad om, säger SEF:s kommunikationschef Robert Johansson. 

Kampanjen #visadinafärger rullade ut på sociala medier för två veckor sedan. Allsvenska spelare, ledare och supportrar har synts i otaliga inlägg tillsammans med hashtaggen, där syftet har varit att visa både hur stor fotbollen är i landet, och vilken mångfald det finns bland supportrarna i Sverige. 

Och #visadinafärger har nått ut brett – nya siffror från Upplevelseinstitutet visar att kampanjen haft en räckvidd på hela 6,1 miljoner.

En siffra som också är i underkant, då man inte kan mäta alla som har skyddade eller låsta konton.
– Det är ett initiativ från SFSU, alla klubbarna i Allsvenskan och Superettan, plus klubbarna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan, som vi har tagit ut i våra kanaler också. Så det är ganska omfattande. Men 6,1 miljoner… det är väldigt mycket, säger SEF:s kommunikationschef Robert Johansson till FotbollDirekt.se. 

– Räckvidd är inte unika personer, utan det är mer exponering. Men vi har haft alla 32 SEF-klubbar, plus att SFSU har lagt ut det. Så det är väldigt brett delat i Sverige. Sedan har diverse utländska medier snappat upp kampanjen och skrivit om det också. Framför allt branschmedia, som Supporters Direct Europe och det internationella nätverket för fotbollens samhällsengagemang EFDN. Så det har fått spridning internationellt, och det är klart att då når budskapet ut till fler människor än de 10 miljoner som bor i Sverige. 

– Om du till exempel scrollar på Twitter och passerar det så får du en exponering. Där kan du kolla exponering och engagemang. Det vi har här är exponering, hur många som den har nått på något sätt. 

Sett till antalet som exponerats för kampanjen, och hur många inlägg som pingat in politiker, partier, Folkhälsomyndigheten och enskilda representanter för myndigheten… det går att slå fast att kampanjen har nått fram till makthavarna, menar Johansson.

– Ja, på något sätt har de gjort det. Det skulle jag säga också. Det är jag övertygad om. 

– Vi kan inte säga exakt vilka. Men vi såg ju att bland annat (Anders) Ygeman lade ut en bild på sig själv i djurgårdströja. Det har nått politiker, det har det gjort. Vår bild är att den kampanjen nådde ut precis som önskat, väldigt brett. Att vi fick ut supporterskapets mångfald och styrka. Att det är en stor bred del av samhället som är intresserade på något sätt, och kan titulera sig supporter. 

– Kampanjen pågår fortfarande… sedan är det väl rimligt att tro att den största exponeringen, var första helgen och dagarna efter det. Men den finns absolut kvar. I och med att kampanjen nådde utlandet, och hashtagen översattes till #showyourcolors, så trodde supportrarna att det skulle kunna bli en internationell grej. Fast där snarare att protestera mot Superligan till exempel. att det är supportrarna som är fotbollen. Så det blev med andra ord med en annan inriktning. Men det har inte riktigt tagit fart än. 

Idén till kampanjen var egentligen en helt annan från början. Robert Johansson berättar om bakgrunden:
– I höstas, när man trodde att pandemin skulle vara över vid den här tiden… då snackade vi lite grann om ”Allsvenskan är tillbaka”, eller ”supportrarna är tillbaka”. Att göra något sådant. 

– Och sedan när vi kom till den punkten, att ligan skulle börja och det var hög smittspridning… då insåg vi att det går ju inte. Men kanske att man ska ta den här kampanjen iallafall. Visa exakt samma sak, med skillnaden att vi inte kan gå på arenorna. Men ändå visa att vi är många som vill det och bryr sig om fotbollen, att vi verkligen vill gå. Så vi har pratat tillsammans med klubbarna och supporterföreningarna. Och de tyckte att det var en bra grej att göra. Och så har vi och Elitfotboll Dam hakat på den. 

– Vi vill visa det här att vem som helst gillar fotboll. Det är liksom inte en homogen grupp, som det kan framstå som ibland. Det är inte bara en specifik del av samhället. Utan det är gamla, unga, män, kvinnor… alla möjliga olika bakgrunder. På läktaren är man en och samma, man är där för sitt intresse för fotbollen. 


Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: