Skakigt MFF

Kan man likna en fotbollssäsong vid en resa? Jag vet inte men det är lite så det känns med Malmö FF denna säsong. Det har ett guld att försvara, hela (mer eller mindre) fotbollssverige vill se dem misslyckas, kraschlanda och missa både SM-guld och vidare spel i Champions League. Under resans gång har Malmös resesällskap bytts ut och sådant tar på krafterna.

Det skrivs så mycket om Malmö FF, inkluderat av mig själv, att man nästan blir less. Men varje ord som skrivs har de förtjänat, så är det oavsett vilket lag läsarens ”favoritlag” egentligen är. Mycket av det som går att läsa handlar om ekonomi och om vilka fördelar Malmö skapar sig genom sina framgångar i Europa. Man kan gilla eller hata det, en tanke eller åsikt har man i alla fall. Om det är bra för svensk fotboll är inte kan man tycka vad man vill om eller skita i helt och hållet, värt att uppmärksammas är det.

Malmö befann sig i Skottland tidigare i veckan. Resan hade tagit dem till den första av två extremt utmanande och viktiga matcher. Malmö Checkade in, njöt av lyxen i loungen och kom fräscha till utmaningen mot Celtic FC, sen var det slut på det roliga ett tag.

MFF blev nekade platserna i första klass och de otrevliga resevärdarna från Skottland var arroganta och körde mer eller mindre över de himmelsblåa. Det var rent plågsamt och de första femton, tjugo minuterna såg Malmö mer eller mindre ut som ovana, osäkra individer ute på sin första språkresa. Rädda och vilsna.

Resevanan gjorde sig dock påmind efter ett tag och man hittade rätt i hur livet är på resande fot. Den som ledde vägen var spelaren med Champions Leagues största(?) skägg. Norrmannen Jo-Inge Berget såg till att med sina två mål, det sista i matchens sista skälvande sekunder, att ge Malmö riktigt bra biljetter till nästa resa. Den som kan ta dem in i VIP-livet under den annars mörka och kalla hösten.

BK Häcken på bortaplan är sannerligen ingen mellanlandning Malmö ser fram emot och det var uppenbart. För Malmö är BK Häcken en väldigt besvärlig uppgift, statistiken är usel genom åren. Att det skulle bli en mellanlandning av det mer besvärliga slaget kändes uppenbart. Men man vet aldrig vad det slutar med.

För Malmö FF blev det inte alls vad man ville. Obekvämt, emellanåt väldigt ”stappligt” Man fick känslan av att Åge Hareide hade checkat in sin lag i rätt form och tid, men på fel resa. Sådant slutar sällan särskilt bra.

När Malmö väl vaknade till liv i Glasgow stod planet mer eller mindre på startbanan. Det var ett nödläge, man höll på att missa sitt plan. Med stor skicklighet och ganska mycket tur så hann man med planet. Gaten var stängd, last call var utropat men Jo Inge Berget hittade till slut en lösning på problemet och det var sannerligen i sista momentet. Malmö hann med planet.

En mellanlandning på Hisingen var planerad om än inte önskad. Det blev gropigt och inte alls bekvämt för ett Malmö som inte gick att känna igen om man jämför med onsdagens prestation. De som var värdar för dagen, BK Häcken, var inte speciell benägna att ge andra informationen om vad som höll på att hända, vad som skulle orsaka MFF en försening på deras resa mot toppen, en förståelig attityd.

När man reser mycket blir man van, men man blir även slarvig och lite bekväm. Malmö FF uppträdde slarvig i mina ögon. Det var inte samma intensitet eller samma kvalitet vare sig med eller utan boll. Det är Malmös största fälla just nu, att man i allsvenska matcher allt för ofta inte hittar sin högsta nivå.

Nu är läget sådant att det är kort om tid att slicka såren. Nästa flyg är tankat och står klart att lyfta snart igen. På tisdag kväll måste Malmö FF checka in i tid, se till att inte somna till i gaten utan att vara redo för ”The ride of their lifes”. Johan Wiland måste vara flygledartornet och överblicka allt, Enock Adu måste vara motorn tillsammans med Lewicki. Markus Rosenberg måste vara flygkapten och styra resan vidare. En seger på tisdag leder till uppgradering till Europas alla VIP Lounger och jag är helt säker på att det är där Malmö vill vara.

Malmös allsvenska resa fick sig en törn igår, en omväg till business-klassen men jag vill inte avskriva Malmö riktigt än, deras högsta kapacitet är lite för hög för det.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: