PÅ FD: Gais vill inte blunda – “De har inte råd att gå på fotboll”
GAMLA ULLEVI. Gais utökar sitt samhällsengagemang. Klubben bjuder 200 ensamkommande flyktingbarn på varje hemmamatch i höst.
– De har inte råd att gå på fotboll. Vi vill att alla ska kunna kolla på fotboll, säger Pernilla Andersson, styrelseledamot i Gais.
Flyktingkrisen i Europa har nått nya nivåer. Flera svenska klubbar och deras supportrar har samlat in pengar för att hjälpa nyanlända människor. Vissa har bjudit med ensamkommande barn till sina matcher.
Bland annat uppmärksammade Expressen Djurgårdsfansens initiativ för att 100 barn utan familj skulle få möjlighet att besöka en match på Tele2 Arena.
En annan klubb som försöker hjälpa till i den rådande situationen finns i Göteborg. FotbollDirekt har träffat en av svensk fotbolls samhällsengagerade pådrivare.
Gais ligger risigt till i Superettan-tabellen, men inte bara sportsliga resultat är i fokus för klubben. Under det här året har Göteborgsklubben utvecklat sina samhällsorienterade engagemang.
Det senaste projektet ligger styrelseledamoten Pernilla Andersson, 43, bakom.
200 årskort har delats ut till ensamkommande flyktingbarn, som innebär att de kan besöka Gais hemmamatcher utan att betala för inträdet. Korten började gälla i samband med förra veckans match mot Ängelholm.
– Vi vill vara en förening som är inkluderande och vi tycker att alla ska vara välkomna, säger Pernilla Andersson till FD.
Hon jobbar som enhetschef för en skola med möjlighet till boende, och det var via sitt arbete som hon kom i kontakt med ett boende för ensamkommande flyktingbarn.
– Jag jobbar med barn i ungefär samma ålder och de gillar att gå på fotboll. Då tänkte jag att ”det gör väl de här ungdomarna också”.
Till att börja med kontaktade klubben kommunala boenden i Göteborg. Pernilla Andersson åkte själv runt till boendena en fredagskväll för att dela ut årskorten.
– Enhetscheferna blev förvånade nästan: ”Oj, vill ni det? Vad roligt!” Men de var positiva och sa att det kommer vara jätteuppskattat.
Hur många som har utnyttjat årskorten vet klubben inte än.
– Vi får utvärdera efter säsongen hur många det är som har gått på matcherna.
Hon berättar att ett ytterligare steg kan vara att arrangera träningar för ensamkommande flyktingbarn.
Under säsongen har Gais marknadsfört sina hemmamatcher genom kampanjen #endelavoss, som förekommer i form av videoklipp och affischer. Där har klubben lyft ett antal supportrar med olika bakgrund.
– Det är för att visa bredden och mångfalden som vi har. Att vi inte bara lyfter gamla klackrävar utan alla möjliga personer med olika förutsättningar. Vi har fått ett fantastiskt gensvar på det, säger Pernilla Andersson.
Sedan i våras har Gais ett samarbete med gatutidningen Faktum, liksom med vuxenutbildningen ABF Vux. Allting bidrar till byggandet av klubbens varumärke.
– Samhällsengagemanget är en viktig del av Gais identitet och det växer hela tiden.
På onsdagskvällen arrangerade Gais en gratismatch, där samtliga 4 309 åskådare bjöds på entrépengen i mötet med Jönköpings Södra. Det är ett årligt återkommande evenemang för att öka intresset för klubben. För varje enskild åskådare fick klubben 121 öre av sina partners.
Men något sportsligt jubel blev det inte för hemmapubliken. Jönköping vann med 2-1 och Gais är fortsatt inblandat i tabellens bottenstrid.
Pernilla Andersson är besviken över att inte fler passade på att besöka gratismatchen.
– Jag går inte hit för att se bra fotboll. Det här är en annan sorts upplevelse, när man har en passion för ett lag.
MISSA INTE – MER OM GAIS
– Borde fler klubbar satsa på samma vis som Gais?
– Är ex-stjärnan ett namn för Gais?
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: