730 000 kr på ett dygn – AIK om insamlingen: “Måste vara proaktiva”
– Det handlar inte om att vi idag den 21 mars står oss svårt. Utan att vi redan nu kan se att våra största intäkter kommer försvinna, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.
Coronakrisen drabbar samhället hårt, och så också idrottsklubbarna. AIK lanserade i går kampanjen #intebaraexistera där målet är att samla in fem miljoner kronor till klubben fram till den 31 maj. På dryga dygnet har man nått långt på vägen.
– 730 000 passerade vi här nu. Det är en fantastisk hörsamhet från våra supportrar. Vi befinner oss i en situation där vi inte vet vart det här tar vägen. Det handlar inte om att vi idag den 21 mars står oss svårt. Utan att vi redan nu kan se att våra största intäkter kommer försvinna, eller skjutas upp om inte annat, säger Fredrik Söderberg.
– Det här tror jag att våra supportrar har förstått och hörsammat, det är ett enormt gensvar.
AIK gick igår ut och ändrade sin ursprungliga kommunikation kring insamlingen då många uppfattade att det ekonomiska läget var akut och att klubben behövde få in fem miljoner snabbt.
– Den uppfattades som det var ett akut överhängande hot, vi behövde nyansera det. Men det är klart att den situation vi ser framför oss kommer påverka oss. Det är det vi vill undvika, att hamna i en sådan situation längre fram. Det handlar om att göra någonting proaktivt, fortsätter Fredrik Söderberg och utvecklar;
– Jag försöker undvika att spekulera i saker. Men säg att allsvenskan drar i gång i september, det är en oerhörd skillnad mot att starta i maj. Eftersom vi inte vet hur samhällsutvecklingen ter sig kan vi inte med säkerhet säga när allsvenskan börjar. Det är omöjligt att överblicka. Men kostnaderna finns kvar.
– Det här på inget sätt något unikt för AIK Fotboll, vi ser det i alla klubbar, på olika nivåer. AIK tillhör en kategori allsvenska klubbar som ses som toppklubbar, och AIK ses utåt som väldigt starkt rustat. Samtidigt har vi en organisation som är uppbyggd för en sådan position. Våra kostnader försvinner inte. Det påverkar AIK i lika hög grad som alla andra klubbar, som kanske har mindre intäkter och mindre kostnader.
Insamlingar till olika klubbar pågår runt om i Sverige just nu, och inte bara i fotbollsklubbar. Gemensamt är att alla använder sociala medier för att nå ut, men kampanjernas upplägg skiljer sig åt. Att gå ut och rakt av be om pengar utan någon twist på det hela är lönlöst, tror Fredrik Söderberg.
– Jag tror bara man kan göra en sådan grej en gång, sedan funkar det inte längre. Vi ska hela tiden göra nya saker, vi har en serie aktiviteter färdiga att sjösätta vad det lider, som vi kan köra fram till 31 maj som är slutdatumet.
– Det vi försöker göra är att vi uppmana supportrar att dela sina bästa AIK-upplevelser, och att vi försöker sälja saker som de själva kan ha nytta av sedan. Vi säljer biljettvouchers som du sedan kan nyttja när det väl blir match till exempel. Sedan har vi ett swish-alternativ också. Men utöver det så är aktiviteterna tänkta att ge tillbaka till supportrar. Så det handlar om att ge tillbaka och inte bara ta.
Den här artikeln handlar om: