Nobbar Blåvitt för seglingstävling: “Måste välja”
IFK Göteborg letar fortfarande ny stjärnsponsor. Volvo säger nej – istället blir det en fortsatt satsning på seglingstävlingen Volvo Ocean Race.
– Vi måste välja. Håller man på och sponsrar för mycket förlorar det sin mening, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till GT.
Avtalet med Prioritet Finans gick ut efter förra säsongen och IFK Göteborg letar fortsatt efter ny stjärnsponsor.
Det blir inte Volvo – svenska AB Volvo och Kinaägda Volvo Cars satsar på egna seglingstävlingen Volvo Ocean Race.
– Tävlingen betyder massor för Volvo och för att bygga ett varumärke runt Volvo globalt, säger AB Volvos koncernchef Jan Gurander.
– Vi har valt Volvo Ocean Race som det stora eventet vi satsar på. Vi har sett stora fördelar med det. Därför fortsätter vi med det.
Han får medhåll av Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
– Vi måste koncentrera oss. Vi kan inte sponsra det som någon av oss personligen tycker är intressant, vilket ofta förekommer annars. Vi ser Volvo Ocean Race som en unik och stark möjlighet att bygga vårt varumärke med en tävling som bär vårt namn, säger Samuelsson, och motiverar varför man inte går in i IFK Göteborg:
– Vi måste välja. Håller man på och sponsrar för mycket förlorar det sin mening. Detta är vårt huvudsponsorobjekt. Vi gör det tillsammans med AB Volvo som gör det ännu starkare.
MISSA INTE!
– Allt om IFK Göteborg – Gå till FotbollDirekts Göteborg-sida
– Publiktapp i fjol – i år storsatsning från Blåvitt: Ska ha 14 000 i publiksnitt
– Storsponsorns nya satsning – engagerar sig i uppstickarklubb: ”Vi vill vara med där”
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: