AIK kan jubla för tredje året i rad – Sveriges starkaste varumärke
AIK är idrottsklubben med starkast varumärke i Sverige – åtminstone enligt en undersökning som presenteras av Sport & Affärer i dag. Det är tredje året i följd som AIK toppar listan.
Undersökningen presenterades på måndagen. Det är Sport & Affärer, en tidning som Dagens Industri ger ut, som presenterar undersökningen.
Undersökningen har genomförts av Demoskop. 1 000 personer har fått svara på frågan “Vilka tre svenska idrottsklubbar har det starkaste varumärket?”.
Resultatet: AIK har starkaste varumärket – det anser 16,4 procent av de tillfrågade. Det är tredje året i följd som AIK toppar listan.
Tvåan IFK Göteborg knappar dock in på AIK. Blåvitt fick 15,9 procent, att jämföra med fjolårets 14,3 procent.
Trea är Malmö FF, som följs av Djurgården och Hammarby på listan. Både MFF och Bajen har tappat jämfört med i fjol, medan Djurgården ökar med 0,1 procent.
Här är de tio klubbar med starkast varumärken i Sverige, enligt Demoskops undersökning:
1. AIK (placering i fjol: 1) 16,4% (procent av rösterna i fjol: 16,3%)
2. IFK Göteborg (2) 15,9% (14,3%)
3. Malmö FF (3) 13,0% (14,1%)
4. Djurgårdens IF (4) 12,9% (12,8%)
5. Hammarby Fotboll (5) 7,8% (8,2%)
6. Frölunda HC (7) 4,7% (3,1%)
7. Färjestad BK (6) 3,3% (4,0%)
8. Skellefteå AIK (8) 2,8% (3,1%)
9. Leksands IF (9) 2,0% (2,2%)
10. HV71 (10) 1,9 % (2,1%)
Källa
Den här artikeln handlar om: