AIK nobbar “seat fillers”: “Kommer aldrig stå och dela ut gratisbiljetter”
“Seat fillers” – människor som kommer in gratis eller till kraftigt rabatterat pris för att fylla upp läktaren. Ett fenomen som allsvenska klubbar bör anamma?
– Nej, det är inget vi tittar på. AIK fotboll kommer inte stå och dela ut fillers. Vi kommer jobba med att hitta ny publik, men vi vill också gynna våra betalande åskådare, säger Niklas Nestlander till FotbollDirekt.se.
I en krönika på FotbollDirekt och Idrottens Affärer i dag så skriver Magnus Berglund om s k “seat fillers” – utfyllnadspublik som kallas in för att fylla ut tomma stolar på en match. En metod som bland annat användes i London-OS 2012. Krönikören tar upp frågan om detta skulle kunna vara något för svenska sportevenemang.
Något allsvenska klubbar bör anamma? AIK:s kommersiella chef Niklas Nestlander har en bakgrund inom evenemang, som Sales & Business Developer VIP Sales på Stockholm Globe Arenas. Han är väl bekant med fenomenet.
– Ja, jag vet ju genom min bakgrund att en hel del sportarrangörer och konsertarrangörer jobbar så. När man märker att försäljningen går dåligt så arbetar man med fillers, säger Nestlander till FotbollDirekt.se.
Hur ser du och AIK på fenomenet?
– Det finns väl både bra och mindre bra syften med det. Det kan dels vara bra för att få upp publikantalet och få upp stämningen, att laget känner att det finns folk på matcherna. Man kan dels föda en ny målgrupp som kanske får upp ögonen för något de annars inte varit i kontakt med.
– Men det är en väldigt tunn linje: Gör du det här för ofta så blir det ett utstuderat mönster, folk inser att du behöver inte köpa biljetter till matcherna, och fillers börjar äta upp de betalande åskådarna. Så det kan säkert vara bra ibland, men i längden är det direkt skadligt.
Som flertalet allsvenska klubbar så jobbar AIK med olika erbjudanden i samarbete med sina partners, men att fullt ut börja arbeta med fillers, det är inget som finns på kartan.
– Nej, det är inget vi tittar på. AIK fotboll kommer inte stå och dela ut fillers. Vi kommer jobba med att hitta ny publik, men vi vill också gynna våra betalande åskådare. Vad jag vet är det ingen annan allsvensk klubb som diskuterar en sådan lösning heller.
– Däremot har vi givetvis kampanjer, vi har en kampanj med Letsdeal inför BP-matchen till exempel, där man kan köpa biljetter billigt genom Groupon. Vi har samarbeten med våra partners, och exempelvis kan det vara så att någon av våra partners erbjuder sina kunder rabatterade biljetter. Men då har de redan betalat biljetterna. AIK står aldrig som avsändare.
Ett exempel är inför Friends-premiären i fjol, där Media Markt köpte loss 1 000 biljetter.
I krönikan tas cupfinalen mellan Elfsborg och Helsingborg på Friends som ett skräckexempel med nästan 47 000 tomma stolar. Och där något sådant här skulle kunna hjälpa till. Hur ser du på det, stor skillnad med ett enskilt evenemang?
– Ja, det är verkligen en helt annan sak om man jämför med oss – vi har 15 matcher om året, och där vill vi inte börja kannibalisera på våra egna kunder. Det ska löna sig att betala för att gå och oss, om man börjar med fillers så kommer de som betalat för sig känna att “varför ska jag göra det”.
– Sedan finns det kanske lägen där man kan sätta in stötar med erbjudanden. Vi har en baspublik på 12 000-13 000, och den vill vi få upp till 15 000-16 000. När vi nått den nivån, så kan exempelvis en sommarmatch mot en mindre motståndare där många är bortresta vara ett läge att göra en drive. Men vi kommer aldrig stå och dela ut gratisbiljetter.
Den här artikeln handlar om: