AIK tappar – men toppar! – Dif & Bajen är efter MFF & IFK
Sport & Affärer har via Demoskop undersökt vilka idrottsklubbar i Sverige som har de starkaste varumärkena. AIK toppar listan.
Det är fjärde året i rad som Dagens Industris bilaga “Sport & affärer” har undersökt vilka svenska idrottsklubbar som har de starkaste varumärkena. Frågan svenska folket har fått är ”Vilka tre klubbar de anser har det starkaste varumärket?” och ska vara ställd på ett sådant sätt så att de tillfrågade inte bara svarar sina favoritlag.
AIK tappar en procentenhet från förra året men toppar lik väl på 16,3 procent. Topp fem ser likadan ut som förra men Malmö FF har klättrat förbi Djurgården och ligger trea.
Idrottsklubbarna med störst varumärken 2015 enligt Sport & Affärer:
1. AIK, 16,3% (17,4% 2014)
2. IFK Göteborg, 14,3% (15,8%)
3. Malmö FF, 14,1% (10,1%)
4. Djurgården, 12,8% (12,6%)
5. Hammarby, 8,2% (6,9%)
6. Färjestad, 4,0% (4,4%)
7. Frölunda, 3,1% (3,4%)
8. Skellefteå AIK, 3,1% (2,7%)
9. Leksand, 2,2% (4,4%)
10. HV71, 2,1% (2,6%)
Den här artikeln handlar om: