AIK:s publikplan: “Blocket” för årskort och bonus-system för fansen

AIK hade bäst publiksnitt i hela Skandinavien i fjol, och i år har man slagit nytt årskortsrekord. Men publiksiffrorna på matcherna har hittills varit lägre i år än i fjol. Nu diskuterar AIK nya planer för att lyfta publikmässigt:
– Bland annat har vi ett lojalitetssystem för fansen på gång. De som lägger mycket pengar på AIK ska ha någonting tillbaka för det, säger klubbens kommersiella chef Niklas Nestlander till FotbollDirekt.se.

AIK:s årskortsförsäljning fick stor uppmärksamhet i våras, då man slog nordiskt årskortsrekord. Men i rena publiksiffror har man i år tappat mot det fantastiska fjolåret. Då stannade det på 18 900, i år hittills 16 622, och det har konstaterats att tusentals årskortsinnehavare stannat hemma från vissa matcher i år.

Ett problem som AIK jobbar för att få bukt med. Det faktum att årskortsinnehavare inte går på alla matcher är ett något man få leva med, säger kommersiella chefen Niklas Nestlander. Istället söker klubben lösningar för att andra besökare ska kunna fylla upp de platser uteblivna årskortsinnehavare lämnar efter sig.

– Vi jobbar hårt för att “få igen” de årskortsinnehavare som stannar hemma, det är jätteviktigt tycker vi. Vissa vet kanske redan från början med sig att de inte kan gå på alla matcher under en säsong. Men man köper årskortet ändå för att stödja klubben. Där försöker vi få igen så många som möjligt, säger Niklas Nestlander till FotbollDirekt.se.

Han upplyser om att årskortsinnehavare har möjligheten att låna ut sitt årskort när man inte själv kan gå:

– Det finns ju redan nu en möjlighet för alla årskortsinnehavare att lämna över sitt årskort för en match och där andra kan gå in och köpa den stolen. Det här är något vi kommunicerat tydligt och vi kan också se att många har utnyttjat den funktionen. Sedan vi är i händerna på Ticnet där, man får gå via dem. Men möjligheten finns.

Förhoppningen är dock att i framtiden kunna ha den här tjänsten på ett samlat ställe för alla allsvenska klubbar, berättar Nestlander.

– Det bästa hade varit om det fanns ett Blocket för årskort i allsvenskan, att det finns samlat för alla klubbar på en nätsida. Där handlar det om att få ihop det tekniskt, vi använder ju oss av olika biljettleverantörer. Vi har Ticnet, Djurgården har AXS, Norrköping har Transticket till exempel.

– Så det ligger nog en bit bort. Men det är något vi vill se i framtiden, för att underlätta det här ännu mer. Vi får se när det kan bli av, men det är något vi diskuterar.

Innan det blir verklighet så jobbar AIK med att komma åt alla som har årskort, för att få igen så många besökare som möjligt:

– Ofta köper ju större sällskap årskort i kluster, med exempelvis tio platser bredvid varandra. Där kanske en av de här tio står som beställare, och vi har inga uppgifter om de övriga. Så vi jobbar för att få en klarare bild av alla årskortsinnehavare. Det är något som kommer att förbättras i och med att vi får bättre tekniska lösningar.

AIK har också en annan plan för att belöna och uppmuntra frekventa besökare. En idé som till skillnad från den med Blocket mycket väl kan bli av inom en snar framtid. Ett lojalitetssystem där man kan samla poäng och få bonusar, utformat likt de system som finns för bland annat hotell, flygbolag och butikskedjor.

– Vi har en tanke på ett lojalitetsprogram. Exempelvis kan du dra ditt årskort när du  handlar i supportershopen eller i kioskerna på arenan. Sedan när årskort släpps för en ny säsong så kan du få gå före i kön och få välja plats före utefter hur många poäng du samlat. Till exempel.

– Vi tror att det kommer mottas positivt. De som lägger mycket pengar på AIK ska ha någonting tillbaka för det. Det skulle också driva merförsäljning, för vår shop till exempel. Så det är något klubben skulle tjäna pengar på också.

Hur långt framme är ni med de här planerna? 

– Det är inte allt för långt borta, vi diskuterar det här med Friends. Det handlar framför allt om att lösa det tekniskt och resursmässigt. Det här finns redan i Chelsea till exempel, så det är något vi har exempel på fungerar på andra ställen.

– Men vi måste få till det rent tekniskt, när vi väl sjösätter det så ska det fungera fullt ut. Så det är bättre att det får ta lite tid och att vi får till det än att vi hastar i väg någonting. Vi får se när det kan bli verklighet, men det är något vi diskuterar för fullt.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: