Bajen överlägsen etta – namn för över 550 miljoner

Den årliga EY-rapporten har kommit som visar hur svensk fotboll mår ekonomiskt.
Och utöver att klubbarna totalt blivit rikare under 2022 – har försäljningen ökat med 88 procent för hela allsvenskan.

Trots pandemi tidigare och en nuvarande lågkonjuktur är allsvenskan starkare än någonsin. Det redovisas i EY:s årliga sammanställning av de allsvenska klubbarna.

– Aldrig tidigare har klubbarna varit så välutrustade ekonomiskt som inför en året allsvenska premiär. Utöver framgångsrika spelarförsäljningar och högre UEFA-ersättningar ser vi att lättade publikrestriktioner bidrog till biljettintäkter på högre nivåer än innan pandemi, något som vi hoppas bådar väl för fotbollssverige även under tuffare ekonomiska tider, säger Carlos Esterling, ansvarig för Sports Business Services på EY i Sverige och medförfattare till rapporten.

2022 har klubbarna ökat med 21 procent i eget kapital. I snitt har det ökat med 17 miljoner per klubb. Men det är sex klubbar som står för 84 procent av detta.

15 av 16 klubbar visar också positivt resultat, med IFK Norrköping som undantaget.

Därutöver har den totala omsättningen har ökat med 31 procent till 2,8 miljarder kronor. Den stora skillnaden är UEFA-ersättningar som varit allt större än föregående år.

Gällande spelarförsäljningar har allsvenskan även där ökat markant enligt EY-rapporten.

Spelarförsäljningen för Allsvenskan landade på 559 miljoner kronor under 2022, vilket är en ökning med 88 procent jämfört med föregående år. 
Hammarby toppar med 140 miljoner. Tvåa kommer Malmö FF (96 miljoner kronor), följt av Norrköping (65 miljoner kronor).


TV: Ekwall om träningsmatcher:

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: