Därför följer vi allsvenskan – svenska fans kartlagda

Vad är det som drar allra mest med allsvenskan? Och hur ser den allsvenska publiken ut? Den kanske mest djuplodande undersökningen om fotbollsintresserade i Sverige någonsin är nu genomförd – FotbollDirekt har fått ta del av resultatet.

Den allsvenska fotbollsbesökaren är kartlagd – Föreningen Svensk Elitfotboll (Sef) har med hjälp av undersökningsföretaget United Minds genomfört den troligen bredaste undersökningen av fotbollsintressenter i Sverige någonsin. 1000-tals personer har tillfrågats på arenorna och resultatet har precis landat på Sef:s bord.

– Det är en för fotbollen ny typ av undersökning. Det har gjorts publikundersökningar förut, men de har varit mer kommersiellt riktade undersökningar mot exempelvis sponsorer. Man har ofta kartlagt besökare på våra matcher demografiskt; vad besökarna tjänar, var de kommer i från och så vidare, säger Sef:s generalsekreterare Mats Enquist till FotbollDirekt.se och fortsätter:

– Här har vi på nationell nivå kartlagt publiken själva som utgångspunkt, åsikter, beteenden och preferenser både hos de som går på matcher, och kanske än mer intressant för oss – den potentiella publik som sällan eller aldrig går.

FotbollDirekt har fått ta del av de första resultaten. Utifrån svaren så har man kunnat identifiera fyra huvudtyper av potentiella allsvenska besökare:

* Patrioten (33%)

– Den som är lättast att känna igen. En person som dras till arenorna främst av kärlek till favoritlaget och den sociala samvaron – det kan men behöver inte vara en person som är engagerad i klacken.

* Läktarexperten (21%)

– Väldigt fotbollsintresserad och insatt, kan det mesta om fotboll. Kan vara men behöver inte vara knuten till ett specifikt lag, utan själva fotbollen är viktigast.

* Matchkonsumenten (20%)

– De som kan gå på vilken match som helst. Man är inte i första hand knuten till ett lag utan gillar fotboll och upplevelsen av att gå på match.

* Upplevaren (26%)

– En besökare som är intresserad av evenemanget och upplevelsen. Det sociala är viktigt, går gärna med kompisar och i grupp. Ej fotbollslojala, det kan vara vilket evenemang som helst; fotboll, hockey, bio…

Trots att man går på fotboll av olika anledningar så är samtliga fyra grupper rörande överens om vad som är viktigast för en positiv matchupplevelse:

– Stämningen på arenan är samstämmigt en av de viktigaste faktorerna för alla de här grupperna. Det visar hur viktig läktarkulturen och klackarna är…

– … men det lustiga är att samtliga grupper svarar likadant om vad som är mest negativt; känslan av obehag när saker och ting går överstyr på läktarna. Även “Patrioten” tycker det, så till och med bland klackfolket är det här den enskilt mest negativa biten. Att vistas i sammanhang där våld, huliganism och olämpligt språkbruk kan förekomma avskräcker många i alla grupperna.

– Det visar vilken balansgång det här är, att behålla och bejaka den starka läktarkulturen vi har i Sverige utan att saker och ting går överstyr. Så det är en av fotbollens utmaningar – vi har kämpat för att förstå klackkulturen och vi måste närma oss den ytterligare, säger Mats Enquist.

En annan utmaning är att förändra bilden av allsvenskan bland dem som aldrig besöker en arena.

– Undersökningen visar att de flesta som går på matcherna upplever att det sällan sker bråk på arenan, medan många av de som aldrig går på en match har en bild av att det ofta är bråk på läktaren.

– Det hänger ihop med att de får sin bild av allsvenskan genom medier, som ofta slår upp det stort när väl saker händer på läktarna. De hundratals matcher där det inte händer något får inte något nyhetsutrymme. Det är tyvärr en medial verklighet att skriva om det som avviker, så vi har själva en svår uppgift att förmedla den positiva bilden av att gå på fotboll.

Publikundersökningen är ett led i ett större projekt med namnet NBL 2017, vars slutmål är att allsvenskan ska vara Nordens bästa liga 2017.

– Och här är publiken en jätteviktig del. Ja, publiken kommer vara en av våra absolut viktigaste satsningar. Både dem vi redan har och de nya vi vill nå ut till. I dag har vi 52 procents beläggning på våra arenor och har det högsta publiksnittet av alla arenaidrotter i Sverige – men vi ska bli ännu bättre.

– Vi har ett jätteunderlag och fantastiska förutsättningar. Vi har till exempel 1,3 miljoner potentiella besökare i gruppen matchkonsumenter i Sverige av vilka vi når ungefär 100 000. Det handlar om att nå ut till de andra 1,2 miljoner i den gruppen också, de som kanske följer landslaget eller Barcelona exempelvis. Vi måste hitta vägar att få dem att komma till våra arenor, och få uppleva glädjen med allsvensk fotboll live.

Vad ger undersökningen er för förutsättningar i jakten på en större publik?

– Enormt mycket, det här materialet är jättespännande. Att det råder sådan konsensus kring stämningen som den viktigaste faktorn, det är en jätteviktig slutsats. Det finns alltså inget motsatsförhållande mellan klackkultur och nya besökare.

– Vi har fått en bättre känsla för vilka som går på matcherna, men också för vilka som borde gå. Vi skall nu under hösten analysera materialet och diskutera vad vi gör för att attrahera fler besökare men även analysera de faktorer som hindrar fotbollsintresserade i olika grupper att vilja gå, och eliminera dessa hinder.

– Det finns en mängd intressanta fakta i denna undersökning när man bryter ner underlagt i detalj. Ju mer vi förstår vår publik, och även vår potentiella publik, desto bättre åtgärder kommer vi att kunna genomföra för att leverera den bästa möjliga fotbollsupplevelsen och därmed locka fler till våra matcher, avslutar Mats Enquist.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: