PÅ FD: Vill sätta press – AIK visar upp flera nya namn

I förra veckan berättade SEF:s Mats Enqvist om nya tv-avtalet som kommer att mångdubbla intäkterna för allsvenska klubbarna upp till över 700 miljoner. Enqvist satte även press på klubbarna att förstärka sina organisationer – och inte bara snabba pengar på nya spelaraffärer.
– Vi har så här långt i år gjort förändringar på fyra olika plan i vår organisation. Vi vill vara bäst på alla plan, i alla roller, säger AIK:s sportchef Björn Wesström till FotbollDirekt.se.

Hur viktig är en stor och riktigt professionell organisation för en storklubb? Lika viktig som spelarna på planen.
Hammarbys Jesper Jansson har konstaterat det många gånger, Idrottens affärers Dan Persson likaså och nu senast var det SEF-basen Mats Enqvist som med den nya tv-avtalet, värt över 700 000 000 från 2020, som uppmanade allsvenska klubbar att höja blicken.

Med det sagt, lägg pengar lika mycket på organisation som nya spelaraffärer.

AIK och Malmö FF är två klubbar som tydligt deklarerat att man gör större satsningar på sina organisationer, det är också två allsvenska klubbar som har råd att bygga extra skikt och börja titta åt internationella klubbar som inte så sällan har över 100 anställda kring ett a-lag. Nu är inte svenska klubbar där men AIK vill ta steg.

– Vi planerade inför säsongen att göra förändringar på fyra olika plan i vår sportorganisation. För att vara framgångsrik över tid så behöver en klubb vara bra på mer än att vinna matcher, dels behöver organisationen runt laget optimeras, men även den del av organisationen som inte arbetar direkt med sport i klubben, säger AIK:s sportchef Björn Wesström till FotbollDirekt.se.

– Vi har i år anställt en pedagog kring a-laget med ansvar för att följa upp spelarnas sociala situation samt arbeta med att klubbens värderingar genomsyrar spelare och ledares uppförande, beskriver sportchefen och fortsätter:

– Pedagogen är också satt att i detalj följa utveckling av olika bitar kring a-laget där han följer processen från tränarnas planering till genomförande av det som tränats på i syfte att kritiskt granska processen för att den skall utvecklas och bli skarpare, för att i slutändan nå maximal effekt i utförandet på planen. Jag har hört att Walt Disney inrättade en intern kritikeravdelning för att få effekt av sina kreativa idéer: När serietidningen första gången kom ut så var processen: idé till produktion och sen ut i butik – det fungerade inte. Då inrättade man en kritikeravdelning så att idémakarna fick tillbaka sitt alster och kunde justera det innan det gick i tryck och vidare ut i butik. Inga jämförelser i övrigt, men, resten är ju historia, skrattar sportchefen.

AIK har också anställt en tränare i en annan klubb, liksom att man har förstärkt området med ansvar för logistik och administration kring a-laget.
– Nebojsa Novakovic är anställd som tränare i samarbetet med Vasalund. En otroligt viktig och strategisk satsning för framtiden i vårt talangutvecklingsarbete.

Allsvenska organisationer som växer och en tillväxtsida för allsvensk fotboll i tider då så mycket handlar om att köpa, sälja spelare, samt Europaspel – så börjar nu allsvenska storklubbar få råd att göra avgörande saker numerärt i styrelserum och i själva organisationen kring a-lag.

– Det fjärde området vi satsat i är ju förstås nyförvärv och vi har ju gjort något fler spelaraffärer på nivåer vi normala år inte gör. Men organisation är oerhört viktig. Vi värderar alltid nyförvärv och organisationsutveckling när vi planerar kommande säsong, det korta och det långa perspektivet behöver inte stå emot varandra utan kan man hitta en modell där det går i takt så växer man som klubb. Huvudordet i planeringsprocess och prioriteringar är alltid verkningsgrad.

Hur ser planen ut för 2019, flera nya roller på gång?

– Vi har tagit ett nytt steg 2018 organisatoriskt, vi ska utvärdera det efter säsongen och kalibrera för att få maxeffekt, när det är gjort så skall vi varsamt bygga vidare.

 

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: